Kopi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.7.3) (bot menambah: vep:Kofe; perubahan kosmetik
Baris 18:
[[Fail:Bunga kopi.jpg|360px|thumb|left|Bunga kopi]]
 
Terdapat dua spesies utama [[pokok Kopi]]; ''[[Coffea arabica]]'' merupakan kopi tradisional, dan dianggap lebih baik. ''[[Coffea canephora (robusta)]]'' mempunyai kandungan [[Kafeina]] yang lebih tinggi dan boleh ditanam dikawasan yang tidak sesuai untuk ''arabica'', mendorong kepada penggunaannya sebagai gantian murah bagi ''arabica'' dalam kebanyakan hasil kopi perdagangan. Berbanding ''Arabica'', ''Robusta'' cenderung mempunyai rasa pahit dan lebih berasid. ''[[robusta|Robusta]]'' bermutu tinggi digunakan sebagai bahan dalam sesetengah campuran [[espresso]] untuk menambah lebih rasa pada kos yang lebih rendah. Di [[Itali]] kebanyakan espresso menggunakan ''Robusta'' digoreng garing (''dark roasted ''). Kini terdapat pelbagai variasi kopi campuran khusus untuk fungsi-fungsi tertentu. Antaranya [http://www.suamiperkasa.com/shop/12-virgin-coconut-coffee.html Kopi Kelapa Dara] atau lebih dikenali sebagai [http://www.suamiperkasa.com/shop/12-virgin-coconut-coffee.html Virgin Coconut Coffee], kopi larat, kopi janda dll.
 
=== Kesan ekologi ===
Baris 27:
Negara pengeksport kopi terbesar buat seketika adalah [[Brazil]], tetapi pada tahun kebelakangan apabila permintaan kopi meningkat, pasaran biji kopi telah dibanjiri dengan sejumlah besar biji kopi ''robusta'' yang lebih kuas rasanya daripada negara seperti [[Vietnam]] [http://www.ineedcoffee.com/02/04/vietnam/], yang lebih digemari oleh pelanggan perdagangan besar (pengeluar kopi segera, dll.) disebabkan kos yang lebih murah.
 
Salah satu variati robusta yang mahal dan luar biasa adalah ''[[Kopi Luwak]]'', [[Indonesia]] dan [http://www.suamiperkasa.com/shop/12-virgin-coconut-coffee.html Kopi Kelapa Dara] di Malaysia. Biji kopi ini dikutip dari najis (''Common Palm Civet''), yang proses penghadamannya memberikan rasa berlainan.
 
== Pemprosesan ==