Kolej Teknologi Makmal Perubatan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Kamala (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 8:
 
 
'''Kolej Teknologi Makmal Perubatan (KTMP)''' atauadalah dikenalisebuah denganInstitusi namaLatihan pendeknyaKementerian KTMPKesihatan terletakMalaysia(ILKKM) diyang Jalanmelatih Pahang,individu [[Kuala Lumpur]]. Ianya diwujudkan bagi melatihmenjadi pelatihseorang Juruteknologi Makmal Perubatan(JTMP) yang akandilengkapkan menjalanidengan latihanilmu sepanjangpengetahuan 3serta tahunkemahiran atauyang 6secukupnya semesterdalam dibidang sini.teknologi Setelahmakmal merekaperubatan berjayauntuk menamatkanmemenuhi kursuskeperluan ini,di merekajabatan-jabatan akanPatologi dilantikdi sebagaiseluruh Juruteknologinegara, Makmalinstitusi Perubatanpenyelidikan, Gred U29 yang terlatihuniversiti-universiti dan akan ditempatkanjuga di klinik-klinikmakmal dankesihatan hospital-hospital kerajaan di seluruh Malaysiaawam.
 
Pada tahun 1900, Institut Penyelidikan Perubatan(IMR) telah ditubuhkan. Pengambilan Pembantu Makmal pertama hanya untuk menjalankan tugas-tugas spesifik dan latihan 'on the job apprenticeship'. Kursus latihan selama 3 tahun ini dilaksanakan secara perkhidmatan. Tahun 1 dan 2, program latihan dalam 5 disiplin iaitu Kajikuman, Kaji Kimia Hayat. Kaji Darah, Kaji tisu dan Kaji Parasit. Pada tahun 3, pelatih ditempatkan di bawah seliaan Ahli Patologi di makmal-makmal dan Hospital Besar.
 
Pada tahun 1968, Sekolah Teknologi Makmal Perubatan ditubuhkan dengan pengambilan pelajar pertama seramai 44 orang. Sekolah Juruteknologi Makmal Perubatan dinaikkan ke taraf Kolej dengan pengumuman rasmi oleh Y.B Menteri Kesihatan Malaysia pada tahun 1995.
MLT (Medical Laboratory Technologist) atau JTMP (Juruteknologi Makmal Perubatan) bekerja dalam makmal klinikal atau makmal patologi. Di makmal ini, JTMP menjalankan analisis darah, cecair badan, sel-sel dan tisu. Tugas mereka ialah membantu para doktor menentukan penyebab penyakit dan memberi rawatan yang tepat.JTMP membantu pakar penyelidik dalam ujian dan eksperimen penyelidikan. Mereka juga bekerjasama dengan ahli sains dalam projek penyelidikan.
 
Kursus yang ditawarkan di kolej ini adalah Kursus Diploma Teknologi Makmal Perubatan. Selain itu, Kussus pegkhususan Sitologi, pengkhususan Hematologi, pengkhusasan Mikrobiologi, Parasitologi, pengkhususan Anatomi Patologi dan terbaru ialah Kursus Diploma Lanjutan Transfusi darah, kursus Diploma Lanjutan Sitologi.
 
Selaras dengan keperluan kursus Diploma dan pengkhususan banyak kemudahan telah disediakan antaranya 6 buah makmal khas yang berhawa dingin, bilik pengajar, dewan peperiksaan dan kafeteria, bilik stor kimia dan peralatan, perpustakaan, bilik AVA, bilik serbaguna, surau, kenderaan dan asrama.
 
 
Juruteknologi Makmal Perubatan memainkan peranan dalam menentukan hidup dan mati seseorang. Keputusan ujian dapat membantu diagnosis penyakit dan membenarkan pemilihan rawatan yang diperlukan bagi setiap pesakit. JTMP bertanggungjawab terhadap rawatan pesakit dengan menjalankan prosedur makmal dalam bank darah, hematologi, kimia klinikal, mikrobiologi dan patologi klinikal.
 
[[Fail:KolejTeknologiMakmalPerubatan.jpg|left|thumb|Pandangan hadapan bangunan Kolej Teknologi Makmal Perubatan]]