Perbezaan antara semakan "Mariah al-Qibtiyah"

tiada ringkasan suntingan
k (r2.7.2) (bot menambah: ps:ماريه القبطيه)
'''Maria al-Qibtiyyah''' ({{lang-ar|مارية القبطية}}) atau '''Maria si Qibti''', bahasa Inggeris (Maria The Copt) (meninggal tahun 637) adalah seorang hamba perempuan yang asalnya beragama [[Kristian Koptik]] yang dikirimkan sebagai hadiah dari [[Muqawqis]], seorang pegawai [[Empayar Byzantine|Byzantine]], kepada [[Nabi Muhammad s.a.w.]] pada tahun 628.<ref>[[Ibnu Ishaq]], ''The Life of Muhammad'', m/s. 653.</ref> Menurut sebahagian tokoh Islam, dia turut menjadi [[isteri-isteri Nabi Muhammad s.a.w.|isteri Nabi Muhammad]], dan oleh itu "Ibu Orang-Orang Mukmin" (Arab: ''Ummul Mu'minin''), sumber lain seperti [[Ibnu Qayyim]] bagaimanapun menyatakan bahawa dia hanya seorang hamba. Dia merupakan ibu kepada anak lelaki Nabi Muhammad yang bernama Ibrahim, yang meninggal ketika masih kecil. Adiknya, Sirin, juga dikirimkan kepada Muhammad; baginda kemudian memberikannya kepada sahabatnya [[Hassan bin Thabit]].<ref name="Tabari p.131">Tabari, m/s. 131.</ref> Maria tidak pernah menikah lagi setelah kematian Muhammad pada tahun 632, dan dia meninggal lima tahun kemudian. Hari kelahirannya sampai saat ini tidak diketahui. Juga, tidak ada sumber kuat yang menyebutkan usianya.
 
== Tahun pengutusan ==
Pada tahun 6 SH (627 – 628 M), Muhammad disebutkan menulistelah mengirimkan surat kepada pengusaha kaya Timur Tengah, yangdimana surat tersebut membahaskan membahasatentang kepercayaan tulen dan mengajak pengusaha itu untuk bergabung. Apa(memeluk yanngIslam). merupakanIni isiadalah darisebahagian bahagianisi surat dapat ditemukan dalam kitab Tarikh at-Tabari karya Muhammad bin Jarir at-Tabari, yang ditulis 250 tahun setelah kejadian itu diriwayatkan. Tabari menulis bahawa seorang utusan dikirimkan kepada Pemerintah Mesir, al-Muqawqis. Catatan dalam edisi State University of New York karya Tabari menjelaskan bahawa hal tersebut tampak sama dengan versi Koresh dari Kaukasus, yang merupakan PartiarkPatriark Bizantium dari Alexandria.[3] Catatan tersebut menambahkan bahawa Koresh tidak menjadi Patriark (Patrick) hingga tahun 631, dan sebuah laporan yang menyatakan bahawa ia ditempatkan di Mesir tiga hingga empat tahun lebih awal masih dipertanyakandipersoalkan.
Tabari, walaupun begitu, mengulang kedatangan Maria dari Mesir:
 
Di tahun ini, Hātib b. Abi Balta'ah kembali dari al-Muqawqis membawa MāriyahMāria dan saudaranya Sīrīn, bagal betinyanya Duldul, dan keldainya Ya'fūr, dan pakaian-pakaian. Dengan dua wanita al-Muqawqis, telah dikirimkan kepadanya seorang kasim, dan surat tersebut ada padanya. Hātib telah mengajaknya masuk Islam sebelum akhirnya tiba bersama mereka, dan begitu pula Māriyah saudaranya. Rasulullah menempatkan mereka untuk sementara dengan Ummu Sulaym binti Milhān. Māriyah sangat cantik. Nabi mengirim saudaranya Sīrīn kepada Hassān bin Tsābit dan dia melahirkan 'Abdul Rahmān bin Hassān.
—Tabari, Tarikh at-Tabari.[2]
 
10,341

suntingan