Badak sumbu kerbau: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Qairul Izman (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh EmausBot
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.7.3) (bot mengubah: eu:Sumatrako errinozero; perubahan kosmetik
Baris 17:
'''Badak sumbu Kerbau''' atau juga dikenali sebagai '''[[Badak Sumbu]] Sumatera''' ([[bahasa Inggeris]]: ''Sumatran Rhinoceros'') ialah spesies [[badak]] yang terkecil saiznya di dunia serta merupakan salah satu [[haiwan]] yang terlindung. Ia terdapat dari kaki gunung [[Himalaya]] sehingga ke [[Myanmar]], [[Thailand]], [[Indonesia]] dan [[Malaysia]]. Nama sainsnya ''Dicerorhinus sumatrenesis''.
 
== Ciri-ciri ==
[[imejFail:Rauhohr-Nashorn-drawing.jpg|thumb|right|]]
Berat seekor badak sumbu kerbau dewasa adalah antara 530 [[kilogram]] hingga 750 kilogram. Ketinggian bahunya ialah 1.2 [[meter]]. Kulitnya kasar, tebal, berlipat-lipat dan berwarna kekelabuan. Ketebalan kulitnya antara 5 [[Meter|milimeter]] hingga 14 milimeter. Berbeza dengan badak-badak lain, badak kerbau mempunyai dua sumbu.
 
Badak sumbu kerbau ialah haiwan [[mamalia]] yang biasanya hidup sendirian dalam habitat yang lembap dan teduh. Haiwan [[herbivor]] ini makan pucuk dan daun-daun muda pokok tertentu. Ia sering berkubang untuk menyejukkan badan, menghalang [[lalat pikat]] menghisap [[darah]]nya serta mengelakkan jangkitan penyakit kulit. Tetapi sekiranya badak kerbau ini terlalu lama terdedah di bawah cahaya [[matahari]], kulitnya akan menipis.
 
== Pengekalan ==
Penerokaan hutan telah memusnahkan habitat badak sumbu kerbau dan menghalangnya kembali ke tempat pasangannya untuk mengawan. Hal ini menjejaskan [[pembiakan]] badak sumbu kerbau. Selain itu, badak sumbu kerbau juga menjadi mangsa pemburu haram yang membunuh untuk mendapatkan sumbunya. Sumbu badak ini telah dikatakan boleh dijadikan ubat untuk menambahkan tenaga dan menyejukkan badan.
 
Dianggarkan kurang daripada 300 ekor badak kerbau masih kekal pada hari ini (2005), kebanyakannya dalam [[hutan]] kelompok kecil di [[Indonesia]] dan [[Malaysia]]. Sekitar 70 ekor hidup liar di hutan [[Semenanjung Malaysia]], kebanyakannya di [[Taman Negara Malaysia]].
 
Menyedari ancaman terhadap spesies badak ini, [[Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara ]] (Perhilitan) Malaysia telah membuka sebuah pusat pemeliharaan badak sumbu Kerbau di [[Hulu Selangor]], [[Selangor]] sejak tahun [[1984]]. Di sini, haiwan ini dipelihara di dalam kandang yang menyerupai habitat asalnya. Ada juga yang dilepaskan dalam kawasan seluas 10 [[hektar]] untuk tujuan [[pembiakan]].
 
Badak sumbu Kerbau telah diisytiharkan sebagai salah satu daripada 12 haiwan yang paling diancam kepupusan di dunia oleh "Punca Keluaran dan Alam Pemuliharaan Antarabangsa" (''International Conservation of Nature and Natural Resources''). Dalam "Persidangan Pakar Badak Asia [[1987]]" (''The Asian Rhino Specialist Group Conference''), subspesies Harrisoni (''Dicerorhinus sumatrensis harrissoni'') yang hanya terdapat di [[Borneo]] telah dianggapi sebagai [[subspesies]] yang paling terancam. Dianggarkan hanya terdapat 30 hingga 50 ekor badak subspesies ini di pantai timur [[Sabah]].
Baris 46:
* [http://www.asianrhino.nl/English/Home Asian Rhino Foundation]
* [http://www.aroundcinci.com/broadband/icams/rhino Rhino iCam] at the [[Cincinnati Zoo]]
 
 
 
[[Kategori:Mamalia]]
Baris 54 ⟶ 52:
 
{{Link FA|en}}
 
{{Link FA|he}}
{{Link FA|mk}}
Baris 74 ⟶ 71:
[[es:Dicerorhinus sumatrensis]]
[[eo:Sumatra rinocero]]
[[eu:DicerorhinusSumatrako sumatrensiserrinozero]]
[[fa:کرگدن سوماترایی]]
[[fr:Rhinocéros de Sumatra]]