Muntah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ZéroBot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: ro:Vomă
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.7.3) (bot menambah: sn:Kurutsa; perubahan kosmetik
Baris 13:
Muntah adalah berbeza dengan [[jeluak]], walaupun kedua-dua istilah tersebut dibuat seolah-olah sama makna. Jeluak (atau regurgitasi) ialah kembalinya makanan ke dalam [[esofagus]] hingga ke [[mulut]], tanpa paksaan dan ketakselesaan yang dialami ketika muntah. Punca muntah dan jeluak itu adalah berbeza pada amnya.
 
== Komplikasi ==
=== Penyedutan bahan muntah ===
Tindakan muntah boleh membahayakan pesakit jika kandungan gastrik memasuki salur pernafasan. Biasanya, ini terelak dengan [[refleks gag]] dan [[batuk]], tetapi refleks pelindung ini terganggu dalam tubuh sesiapa yang terjejas oleh bahan-bahan tertentu seperti [[etanol|alkohol]] atau [[anestesia]]. Pesakit mungkin akan tercekik dan [[pengasfiksian|berasfiksi]] ataupun menghidap [[pneumonia sedutan]].
 
=== Ketakseimbangan penyahhidratan dan elektrolit ===
Muntah secara berlebihan dan berpanjangan boleh menyebabkan tubuh banyak kehilangan air (penyahhidratan) dan mungkin mengubah status elektrolit. Pemuntahan gastrik menyebabkan kehilangan asit (proton) dan klorin secara langsung. Ditambah pula dengan kesannya iaitu [[pasang surut alkali]], ini menyebabkan [[alkalosis metabolisme]] [[hipokloremia|hypochloremic]] (paras [[klorida]] rendah bersama [[bikarbonat|HCO<sub>3</sub>]] and CO<sub>2</sub> tinggi, dan [[pH]] darat meningkat) dan juga [[hipokalemia]] (pengurangan [[kalium]]). Hipokalemia merupakan kesan tak langsung [[buah pinggang]] mengimbangi kehilangan asid. Kesan kehilangan pengambilan makanan, pesakit mungkin akan menghidap [[kakeksia]]. Adakalanya, dimuntah pula kandungan usus termasuk asid hempedu dan HCO<sub>3</sub><sup>-</sup> yang boleh mengakibatkan [[asidosis metabolisme]].
 
=== Koyak Mallory-Weiss ===
Pemuntahan yang berulang-ulang atau berlebihan boleh menyebabkan terhakisnya [[esofagus]] atau koyak-koyak kecil dalam mukosa esofagus ([[koyak Mallory-Weiss]]). Ini mungkin terjadi jika darah merah segar bercampur dengan bahan muntah selepas beberapa kali muntah.
 
== Rujukan ==
{{reflist|2}}
 
== Pautan luar ==
{{commons|Vomiting}}
* [http://www.cvsa.org.uk Cyclical Vomiting Syndrome]
 
[[CategoryKategori:Refleks]]
[[CategoryKategori:Bendalir badan]]
 
[[ar:تقيؤ]]
Baris 40:
[[ca:Èmesi]]
[[cs:Zvracení]]
[[sn:Kurutsa]]
[[cy:Chwydu]]
[[da:Opkast]]