Asterales: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Minsbot (bincang | sumb.)
k r2.7.2) (bot mengubah: hu:Fészkesvirágzatúak
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.7.3) (bot menambah: ku:Koma kulîlkselikan; perubahan kosmetik
Baris 45:
Di bawah [[sistem Cronquist]], Asteraceae merupakan famili yang tunggal dalam kumpulan ini, tetapi sistem-sistem taksonomi tumbuhan yang lebih baru (umpamanya [[Kumpulan Filogeni Angiosperma|APG II]]) telah mengembangkan saiz famili ini.
 
== Evolusi dan biogeografi ==
Susunan Asterales mungkin berasal daripada [[Zaman Batu Kapur]] di superbenua [[Gondwana]] yang kini merupakan kawasan Australia dan [[Asia]]. Walaupun kebanyakan spesies yang masih wujud adalah bersifat herba, pemeriksaan famili-famili asal dalam susunan ini menunjukkan bahawa leluhur yang sama bersifat [[arboresen]].
 
Bukti-bukti fosil Asterales jarang dijumpai dan yang terdapat, wujud pada zaman-zaman yang agak terkini. Oleh itu, anggaran usia susunan ini adalah amat susah. Sebiji [[debunga]] [[Epok Oligosen]] telah diketahui untuk famili-famili Asteraceae dan Goodeniaceae, dan biji-biji Menyanthaceae dan Campanulaceae masing-masing juga di ketahui untuk Epok Oligosen dan [[Epok Miosen]]. (Bremer and Gustafsson, 1997)
 
== Kepentingan ekonomi ==
Famili Asteraceae termasuk sebilangan spesies yang ditanam untuk makanan, umpamanya [[Pokok Bunga Matahari|bunga matahari]] (''Helianthus annuus'') atahu [[Pokok Cikori|cikori]] (''Cichorium''). Banyak [[rempah]] dan [[herba perubatan]] juga terdapat daripada famili ini. Asteraceae adalah juga penting dari segi [[hortikultur]], umpamanya [[Pokok Bunga Kekwa|bunga kekwa]]) dan Campanulaceae.
 
== Rujukan ==
{{commonscat|Asterales}}
* K. Bremer, M. H. G. Gustafsson (1997). East Gondwana ancestry of the sunflower alliance of families (''Keturunan Gondwana Timur bagi famili-famili bunga-bunga matahari''). ''Proceedings of the National Academy of Sciences U.S.A. '' '''94''', 9188-9190. (Boleh didapati dalam talian: [http://www.pnas.org/cgi/content/abstract/94/17/9188 Abstrak] | [http://www.pnas.org/cgi/content/full/94/17/9188 Teks penuh (HTML)] | [http://www.pnas.org/cgi/reprint/94/17/9188.pdf Teks penuh (PDF)])
* W. S. Judd, C. S. Campbell, E. A. Kellogg, P. F. Stevens, M. J. Donoghue (2002). ''Plant Systematics: A Phylogenetic Approach (Sistematik Tumbuhan: Pendekatan Filogeni''), edisi ke-2.'' m.s. 476-486 (Asterales). Sinauer Associates, Sunderland, Massachusetts. ISBN 08789340300-87893-403-0.
* [[John Lindley|J. Lindley]] (1833). ''Nixus Plantarum'', 20. Londini.
* Smissen, R. D. (Disember 2002). Asterales (Bunga Matahari). Dalam: ''Nature Encyclopedia of Life Sciences'' (''Ensiklopedia Alam Semula Jadi Sains Hayat''). Nature Publishing Group, London. (Boleh didapati dalam talian: [http://dx.doi.org/10.1038/npg.els.0003736 DOI] | [http://www.els.net/ tapak web ELS])
 
[[Kategori: Magnoliopsida]]
 
[[ar:نجميات]]
Baris 84:
[[it:Asterales]]
[[he:אסטראים]]
[[ku:Koma kulîlkselikan]]
[[la:Asterales]]
[[lt:Astriečiai]]