Lenggong: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Nadjmie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Smim90 (bincang | sumb.)
Baris 9:
==Prasejarah Malaysia==
===Kaji purba===
[[Lembah Lenggong]] merupakan tapak [[arkeologikalarkeologi]]kal di mana wujudnya bukti-bukti penempatan manusia semenjak tempohzaman [[PaleolithikPaleolitik]] telah ditemui. Tapak-tapak arkeologikal penting termasuk Kota Tampan, Bukit Jawa di Kampung Gelok dan Kampung Temelong. Penemuan arkeologikal paling terkenal di Lenggong adalah [[Orang Perak]] (''Perak Man''), rangka peninggalan berusia 11,000 tahun yang ditemui pada [[1990]]. Peralatan batu berusia 100,000 tahun telah digali dekat Kampung Geluk dan Kampung Temelong. Di sana telah telah ditemui bukti bahawa Gua Harimau merupakan tapak penghasilan peralatan gangsa semasa [[Zaman Gangsa]]. Terdapat juga [[Muzium Arkeologi Lenggong]] di Kota Tampan di mana artifak yang digali dari kawasan sekitar dipamerkan. Muzium itu terletak dalam lingkungan satu ladang kelapa sawit di jalan dari [[Kuala Kangsar]] ke [[Gerik]] (atau Grik).
 
Pada 2 Julai 2012, [[UNESCO]] telah mewartakan Warisan Arkeologi Lembah Lenggong sebagai salah satu dari [[Tapak Warisan Dunia UNESCO]]. Warta pemasyhuran telah dikeluarkan oleh Jawatankuasa Warisan Dunia UNESCO.<ref>[http://www.unesco.org/new/en/media-services/single-view/news/twenty_six_new_sites_inscribed_on_unesco_world_heritage_list_this_year Twenty six (26) new site inscribed on UNESCO World Heritage list this year. - Media Service, UNESCO official website]</ref>
Lembah Lenggong merupakan tapak [[arkeologikal]] di mana wujudnya bukti-bukti penempatan manusia semenjak tempoh [[Paleolithik]] telah ditemui. Tapak-tapak arkeologikal penting termasuk Kota Tampan, Bukit Jawa di Kampung Gelok dan Kampung Temelong. Penemuan arkeologikal paling terkenal di Lenggong adalah [[Orang Perak]], rangka peninggalan berusia 11,000 tahun yang ditemui pada [[1990]]. Peralatan batu berusia 100,000 tahun telah digali dekat Kampung Geluk dan Kampung Temelong. Di sana telah telah ditemui bukti bahawa Gua Harimau merupakan tapak penghasilan peralatan gangsa semasa [[Zaman Gangsa]]. Terdapat juga [[Muzium Arkeologi Lenggong]] di Kota Tampan di mana artifak yang digali dari kawasan sekitar dipamerkan. Muzium itu terletak dalam lingkungan satu ladang kelapa sawit di jalan dari [[Kuala Kangsar]] ke [[Gerik]] (atau Grik).
 
===Orang Perak ===