Mansur Shah dari Melaka: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Smim90 (bincang | sumb.)
Baris 49:
 
== Cinta agama ==
Sultan Mansur Shah turut memuliakan alim ulama sambil mendalami [[ilmu]] [[agama]] hingga ke tahap ilmu tasawuf. Apabila kitab Ad Darrul Manzum karangan Maulana Abu Ishak diarak dari kapal sampai ke balairungbalairong seri, baginda datang sendiri berguru dengan Maulana Abu Bakar. Kemudian menitahkan pula supaya kitab itu diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu di Pasai oleh Makhdum Patakan. Dalam banyak hal keagamaan, baginda lebih suka merujuk ke [[Pasai]] kerana negeri itu lebih kanan dalam segi agama. Kanun undang-undang Melaka dikatakan mirip kepada keislaman dan qadhi melakaMelaka ketika itu ialah Sayid Yusof iaitu anak kepada Sayid Abdul Aziz yang telah mengislamkan [[Melaka]].
 
Sultan Mansur Shah turut memuliakan alim ulama sambil mendalami [[ilmu]] [[agama]] hingga ke tahap ilmu tasawuf. Apabila kitab Ad Darrul Manzum karangan Maulana Abu Ishak diarak dari kapal sampai ke balairung, baginda datang sendiri berguru dengan Maulana Abu Bakar. Kemudian menitahkan pula supaya kitab itu diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu di Pasai oleh Makhdum Patakan. Dalam banyak hal keagamaan, baginda lebih suka merujuk ke [[Pasai]] kerana negeri itu lebih kanan dalam segi agama. Kanun undang-undang Melaka dikatakan mirip kepada keislaman dan qadhi melaka ketika itu ialah Sayid Yusof iaitu anak kepada Sayid Abdul Aziz yang telah mengislamkan [[Melaka]].
 
Pendek kata zaman baginda, [[Melaka]] sampai puncak kegemilangannya kerana diperintah oleh raja yang berilmu, adil dan pencinta agama. Tambahan pula ada pembantu-pembantu negara seperi Paduka Bendahara Tun Perak dan para hulubalang. Kata Tom Pires lagi: