Gagak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 18:
 
== Sistematik ==
Tidak terdapat pendekatan sistematik yang baik untuk genus ini pada waktu sekarang. Secara amnya, spesies daripada sebuah kawasan geografi dianggap lebih berkait rapat antara satu sama lain berbanding dengan keturunan-keturunan yang lain, tetapi ini tidak semestinya betul. Umpamanya, sedangkan kumpulan [[Burung Gagak KarionBangkai]]/[[Burung Gagak Kolar|Kolar]]/[[Burung Gagak Rumah|Rumah]] sudah tentu amat berkait dengan satu sama lain, keadaannya tidak begitu jelas tentang spesies-[[spesies]] di [[Australia]] dan [[Melanesia]].
 
Walaupun terdapat banyak rekod [[fosil]] [[Neogen]] di [[Eropah]], hubungan-hubungan antara kebanyakan spesies prasejarah tidak jelas. Burung-burung dengan saiz burung jackdaw, gagak, dan raven kelihatan telah wujud semenjak lama lagi, dengan burung-burung gagak yang sering diburu oleh [[manusia]] sejak dari [[Zaman Besi]] mendokumenkan evolusi takson-[[takson]] moden. Sebaliknya, burung-burung gagak Amerika tidak didokumenkan dengan begitu baik.
 
Sebilangan spesies yang amat besar dan mengejutkan telah [[Kepupusan|pupus]] selepas penerokaan manusia; kehilangan sejenis burung gagak [[Caribbean]] prasejarah mungkin diakibatkan oleh perubahan-perubahan iklim [[Zaman Ais]] yang terakhir.
 
== Pemburuan ==