Wikipedia:Berani dalam mengemaskini laman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
Smim90 (bincang | sumb.)
kemaskan susunan kata dan tatabahasa
Baris 4:
Wikipedia merupakan satu [[ensiklopedia]] yang sentiasa berada dalam proses penyempurnaan. Anda adalah digalakkan mengemaskini laman dengan tujuan membaiki [[kualiti]] ensiklopedia ini. [[Wiki]] akan berkembang lebih cepat bila ada ramai orang bekerjasama. Jadi, janganlah ambil hati jika ada orang menulis kembali rencana anda.
 
Jika seseorang menulis suatu rencana yang berkualiti rendah, rintisan, tak masuk akal, jangan kuatirkhuatir bahawa suntingan yang anda lakukan akan menyakiti perasaan mereka. Betulkan, tambahkan fakta, dan jika masih nampak buruk, ganti dengan kata dan kalimat lain yang menurut anda jauh lebih baik. Itulah sifat dasar Wiki.
 
Antara kemaskini yang anda boleh lakukan termasuklah:
*'''PengemaskiniMengemaskini Bahasabahasa'''<br/> Anda boleh memperbaiki gaya bahasa dalam suatu artikalrencana sekiranya anda mendapati penggunaan bahasa artikalrencana berkenaan tidak memuaskan. Tindakan anda sudah tentu dapat membantu wikipedia ituWikipedia menjadi lebih menarik.
*'''PengemaskiniMengemaskini Faktafakta'''<br/> Apabila anda mendapati apa yang tertulis dalam salah satu entri wikipediaWikipedia tidak menepati fakta, maka anda dialu-alukan untuk mengemaskininya. Dengan ada pembaikan ini, maka semakin dekatlah wikipediaWikipedia dengan kebenaran.
*'''PengemaskiniMengemaskini Tampilantampilan Lamanlaman'''<br/> Selain daripada pengemasikinimengemasikini diatastampilan fakta dan bahasa, anda juga boleh membaiki penampilan laman dengan meletakmeletakkan gambar, ataupun menyusun semula isi kandungan artikalrencana supaya ia nampak lebih kemas dan cantik. Anda boleh mencari gambar yang sesuai untuk menghiasi artikalrencana-rencana di iniWikipedia di [http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page Wikimedia Commons] yakni arkib media bebas.
 
== Lihat juga ==