Al-Andalus: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 123:
 
''Lihat juga: [[Kesusasteraan Arab]]''
[[Image:Maler der Geschichte von Bayâd und Riyâd 002.jpg|thumb|left|[[Ziryab]] memperkenalkan alat [[Guitar|Lute]] di Al-Andalus, (''[[CeritaKisah Bayad dan Riyad]]'').]]
 
Pada kurun ke-12, ahli falsafah dan penulis novel Arab Andalus, [[Ibn Tufail]] (dikenali sebagai 'Abubacer' atau 'Ebn Tophail' di Barat) mula-mula menunjukkan teori [[tabula rasa]] Ibnu Sina sebagai satu [[eksperimen pemikiran]] dalam [[Novel Arab|novel Arab]]nya bertajuk ''[[Hayy ibn Yaqzan]]''. Di dalam novel ini Ibn Tufail menggambarkan pembetukan minda seorang kanak-kanak [[feral]] (kanak-kanak liar) dari "tabula rasa sehinggalah menjadi minda dewasa, dalam keadaan pengasingan sempurna dari masyarakat, di sebuah pulau pulau yang tidak berpenghuni. Terjemahan [[Latin]] karya ini dalam tahun 1671 CE, dengan tajuk ''Philosophus Autodidactus'', terbitan ''Edward Pococke the Younger'', mempengaruhi perumusan tabula rasa oleh [[John Locke]] di dalam ''[[Esei tentang Pemahaman Manusia]]'',<ref name=Russell>G. A. Russell (1994), ''The 'Arabick' Interest of the Natural Philosophers in Seventeenth-Century England'', pp. 224–262, [[Brill Publishers]], ISBN 90-04-09459-8.</ref> yang kemudiannya menjadi satu daripada sumber utama [[Empirisisme|empiricisme]] dalam falsafah moden, dan telah mempengaruhi ramai para ahli falsafah [[Zaman Kesedaran]] seperti [[David Hume]] dan [[George Berkeley]].
 
''[[Kisah Bayad dan Riyad|Hadith Bayad wa Riyad]]'' ("CeritaKisah Bayad dan Riyad") merupakan kisah cinta Arab abad ke-13 yang tertulis di Al-Andalus. Watak-watak utama ialah Bayad, anak seorang pedagang dari [[Damsyik]], dan Riyad anak gadis yang berpendidikan, ahli dewan seorang [[Hajib]] (wazir atau menteri) Al-Andalus yang dikenali hanya sebagai "Puan". Dipercayai manuskrip ''Hadith Bayad wa Riyad'' merupakan satu-satunya manuskrip bergambar yang wujud daripada kehadiran selama lapan ratus tahun orang Islam dan Arab di Sepanyol.
 
==== Penterjemahan ====