Al-Andalus: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 40:
== Amiriah Umayyah dan Kekhalifahan Cordoba ==
 
Dalam tahun 756 CE, raja dalam buangan Umayyah [[Abd ar-Rahman I]] (diberi panggilan ''Al-Dakhil'', yakni 'Pendatang') menggulingkan Yusuf Al-Fihri dan menjadikan dirinya [[Amir]] [[Amiriah Cordoba|Cordoba]]. Beliau enggan tunduk kepada Khalifah [[Kerajaan Bani Abbasiyyah|Abbasiyyah]] yang telah membunuh kebanyakan ahli keluarganya. Dalam lingkungan masa pemerintahan selama 30 tahun, beliau menguasai [mahupunsungguhpun denganagak lemah] sebahagian besar wilayah Al-Andalus, dengan menewaskan penyokong-penyokong kedua-dua keluarga Al-Fihri dan Khalifah Abbasiyyah.<ref>Roger Collins, "The Arab Conquest of Spain, 710-797", pp. 113-140 & 168-182.</ref>
 
Sepanjang satu setengah kurun berikutannya, para warisnya menjadi amir Cordoba yang menguasai Al-Andalus dan bahagian barat Afrika Utara. Dalam kebanyakan masa, pegangan kuasapenguasaan amir-amir Cordoba ke atas Al-Andalus, khususnya kawasan bersempadan wilayah Kristian, agak lemah dan turun-naik bergantung kepada keupayaan amir. Sesungguhnya, kuasa amir [[Abdallah ibn Muhammad]] (c. 900 CE) terbatas kepada sempadan Cordoba sahaja.
 
Namun cucu Amir Abdallah, [[Abd ar-Rahman III|Abd Al-Rahman III]], yang menggantinya dalam tahun 912, tidak sahaja memulihkan kuasa Umayyah di seluruh Al-Andalus, malah memanjangkannyamelebarkannya ke wilayah barat Afrika Utara. Dalam tahun 929 CE beliau mengisytiharkan dirinya sebagai [[Khilafah Cordoba|Khalifah]] Cordoba, sekaligus menaik taraf dirinya dan amiriah tersebut sebagaibagi penyaingmenyaingi darjat Khalifah [[Kerajaan Bani Abbasiyyah|Abbasiyyah]] di [[Baghdad]] dan juga Khalifah [[Syiah]] di [[Tunis]] yang menandinginya dalam perebutan kuasa ke atas Afrika Utara.
 
Zaman Kekhalifahan dilihat sebagai zaman keemasan Al-Andalus. Sektor pertanian di Cordoba dan kawasan-kawasan berdekatannya menjadi yang termaju di Eropah dengan pengeluaran tanaman dengan bantuan sistem saliran serta makanan yang diimport dari Timur Tengah. Di bawah pemerintahan Kekhalifahan Umayyah, Cordoba dengan jumlah penduduk lebih kurang 500,000 orang, akhirnya mengatasi [[Constantinople]] sebagai bandar yang paling besar dan makmur di seluruh Eropah.<ref name=Chandler>Tertius Chandler. ''Four Thousand Years of Urban Growth: An Historical Census'' (1987), St. David's University Press ([http://www.etext.org/Politics/World.Systems/datasets/citypop/civilizations/citypops_2000BC-1988AD etext.org]). ISBN 0-88946-207-0.</ref> Dalam dunia Islam pula, Cordoba muncul sebagai satu pusat tertunggul budaya. Karya-karya ahli falsafah dan sains (khususnya [[Abu Al-Qasim Al-Zahrawi|Al-Zahrawi]] ('Abulcasis') dan [[Ibnu Rushd]] ('Averroes') amat berpengaruh terhadap kehidupan intelektual Eropah.