Sistem Nama Domain: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Mather77 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 59:
 
Menyelesaikan biasanya melibatkan iterating melalui beberapa pelayan nama untuk mencari maklumat yang diperlukan. Walau bagaimanapun, sesetengah resolver berfungsi lebih hanya dengan berkomunikasi hanya dengan satu pelayan nama. Ini resolver mudah (yang dipanggil "resolver stub") bergantung kepada pelayan nama rekursi untuk melaksanakan kerja-kerja mencari maklumat untuk mereka.
 
'''Nama domain diantarabangsakan'''
Ciri-ciri yang dibenarkan set DNS menghalang perwakilan nama dan kata-kata banyak bahasa dalam abjad skrip asli mereka. ICANN telah meluluskan Nama-nama Domain pengantarabangsaan dalam Applications (IDNA) sistem, yang peta rentetan Unicode ke dalam set aksara yang sah DNS menggunakan Punycode. Pada tahun 2009, ICANN meluluskan pemasangan IDN kod negara domain peringkat atas. Di samping itu, pejabat pendaftaran banyak nama-nama teratas yang sedia ada domain tahap (TLD) telah menerima pakai IDNA.
 
 
'''Nama pelayan'''
Rencana utama: Nameserver
 
Sistem Nama Domain dikekalkan oleh sistem pangkalan data teragih, yang menggunakan model client-server. Nod pangkalan data ini adalah nama pelayan. Setiap domain mempunyai sekurang-kurangnya satu pelayan DNS sahih yang menerbitkan maklumat mengenai domain tersebut dan pelayan nama mana-mana domain yang lebih rendah daripada ia. Atas hierarki disampaikan oleh mengacu pada pelayan nama akar, pelayan untuk query apabila melihat (menyelesaikan) TLD.
 
'''Nama pelayan berwibawa'''
 
Pelayan nama berwibawa adalah nama pelayan yang memberikan jawapan yang telah dikonfigurasikan oleh sumber asal, sebagai contoh, pentadbir domain atau oleh kaedah dinamik DNS, berbeza dengan jawapan yang diperolehi melalui pertanyaan biasa DNS untuk pelayan nama lain. Pelayan nama berwibawa sahaja hanya mengembalikan jawapan kepada pertanyaan mengenai nama domain yang telah dikhususkan dikonfigurasi oleh pentadbir.
 
Pelayan nama berwibawa sama ada boleh menjadi pelayan induk atau pelayan hamba. Pelayan induk adalah pelayan yang menyimpan asal (master) salinan semua rekod zon. Pelayan hamba menggunakan satu mekanisme automatik mengemaskini DNS protokol komunikasi dengan tuannya untuk mengekalkan salinan serupa rekod master.
 
Setiap zon DNS mesti diberikan satu set pelayan nama berwibawa yang dipasang di dalam rekod NS di zon induk, dan perlu dipasang (untuk menjadi rekod yang sahih) sebagai rekod rujukan sendiri NS pada pelayan nama berwibawa.