Mazhab Syafii: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Smim90 (bincang | sumb.)
Baris 10:
Dasar-dasar Mazhab Syafii dapat dilihat dalam kitab Usul al-Fiqh ''Ar-Risalah'' dan kitab fiqah ''al-Umm''. Di dalam buku-buku tersebut Imam Syafii menjelaskan kerangka dan prinsip mazhabnya serta beberapa contoh merumuskan hukum far'iyyah (yang bersifat cabang). Asas-asas mazhab yang pokok, ialah berpegang pada:
 
# '''[[Al-Quran]]''', tafsir secara lahiriah, selamajika tidak ada yang menegaskan bahwabahawa yang dimaksud bukan artierti lahiriahnya. Imam Syafii pertama sekali selalu mencari alasannya dari Al-Qur'anQuran dalam menetapkan hukum Islam.
# '''[[Sunah]]''' dari [[Muhammad|Rasulullah SAW]] kemudian digunakan jika tidak ditemukan rujukan dari Al-Quran. Imam Syafii sangat kuat pembelaannya terhadap sunnah sehingga dijuluki ''Nashir As-Sunnah'' (pembela Sunnah Nabi).
# '''[[Ijmak]]''' para Sahabat Nabi, yang tak diketahui ada perselisihan tentang itu. Ijma' yang diterima Imam Syafii sebagai landasan hukum adalah ijma' para sahabat, bukan kesepakatan seluruh mujtahid pada masa tertentu terhadap suatu hukum; karenakerana menurutnya hal seperti ini tidak mungkin terjadi.
# '''[[Kias]]''' yang dalam Ar-Risalah disebut sebagai ijtihad, apabila dalam ijma' tidak juga ditemukan hukumnya. Akan tetapi Imam Syafii menolak dasar istihsan dan istislah sebagai salah satu cara menetapkan hukum Islam.