Epik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ie:Epos
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Epik ''' ialahadalah sejenissebuah [[genre]] [[puisi naratif]] yang luas, dicirikan dengan kepanjangannya, pelbagai latar, sejumlah watak-watak yang besar dan berat serta jangka masa yang lama. Biasanya melibatkan cerita-cerita zaman kuno ratusan tahun lampau dan kadang-kala sukar untuk difahami kerana ada maksud tersurat dan maksud tersirat. Ia mengemukakan watak wira yang agung dalam satu rentetan peristiwa yang meliputi [[mitos]], [[lagenda]], [[dongeng]] dan [[sejarah]]. Epik biasanya dianggap penting bagi perjalanan sejarah sesebuah bangsa, dan merupakan sumber inspirasi kepada bangsa yang melahirkan epik tersebut.<ref>Hashim Awang (1986) Glosari Mini Kesusasteraan. Petaling Jaya: Fajar Bakti.</ref>
 
Dasar penceritaan epik tertumpu kepada kepahlawanan seseorang [[wira]]. Sebagai seorang wira, dia perlu mempunyai sifat-sifat dan perlakuan fizikal yang berbentuk kepahlawanan. Wira harus bersedia menghadapi cabaran dan dapat membuktikan kepahlawanannya. Masyarakat pula dapat menerima dan mengakui kepahlawanan wira tersebut sebagai yang terunggul pada zamannya.
 
==Ciri-ciri sastera epik==
#Wiranya merupakan tokoh yang agung dalam sejarah bangsanya dan dianggap sebagai lambang kemegahan di peringkat antarabangsa.
#Epik mempunyai latar tempat yang luas dan melibatkan latar masa yang panjang untuk menyediakan ruang kepada wira membuktikan kepahlawanannya.
#Epik menonjolkan sifat kepahlawanan wiranya.
#Di dalamnya terdapat unsur-unsur ghaib (supernatural) yang melibatkan kesaktian dan campur tangan kuasa bukan manusia (non-human).
#Pengarangnya memberikan gambaran yang bersifat objektif. Semasa menggambarkan sesuatu peristiwa, pengarang tidak campur tangan dan tidak menyelebahi mana-mana pihak.
 
== Contoh epik ==
===Yunani===
Antara karya agung dalam [[genre]] epik ialah hasil karya [[Homer]], [[Dante]] serta [[Milton]]. [[Homer]] adalah penulis berasal dari [[Yunani Purba]] yang telah menghasilkan [[puisi]] [[Iliad]] dan [[Odyssey]].
 
===Melayu===
*[[Hikayat Hang Tuah]]
 
 
==Rujukan==
{{reflist}}
 
[[Kategori:Epik| ]]