Burj Khalifa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 161.142.148.10 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh MahdiBot
Baris 73:
Seni bina dan reka bentuk bangunan Burj Dubai dibuat oleh Skidmore, Owings dan Merrill yang juga telah merekabentuk bangunan [[Menara Willis]] di [[Chicago]] dan [[Freedom Tower]] di New York City. Bangunan ini hampir menyamai wawasan [[Frank Lloyd Wright]] untuk bangunan Illinois di [[Chicago]].
 
Reka bentuk Burj Dubai berasaskan seni bina Islam (padahal sebenarnya tidak) dengan tiga lobus tapak bangunan yang menyerupai bunga padang pasir. Menara ini terdiri dari tiga unsur yang membentuk gelendung utama. Pelan lantai berbentuk 'Y' yang menghadap [[Teluk Parsi]]. Ia juga berbentuk [[kubah bawang]] iaitu seni bina utama dalam Islam.
 
Bahagian luar disadur dengan [[aluminium]] dan tekstur keluli tahan karat dengan jarak panel menegak berbentuk tiub sirip keluli tahan karat. Sistem lapisan direka agar tahan suhu panas melampau di Dubai.
 
Bahagian dalaman dihiasi oleh pakar lanskap [[Georgio Armani]]. [[Hotel Armani]] mengambil 37 tingkat. Tingkat 45 hingga tingkat 100700 akan menjadi apartmen persendirian bermula tingkat 64. Semua apartmen ini telah habis dijual dalam tempoh hanya 8 jam ketika mula dijual. Pejabat korporat diuntukkan pada tingkat 123 dan tingkat 124. Kolam renang juga disediakan pada tingkat 78.
 
Burj Dubai mempunyai sistem lif yang paling laju di dunia iaitu 18 meter sesaat, mengatasi bangunan Taipei 101 yang mempunyai sistem lif dengan kelajuan 16.83 meter sesaat. Ia menggunakan sistem lif berangkai yang dipanggil ''double decker elevator''.
 
Jurutera menyatakan bangunan ini kukuh dari gegaran 120 darjah (walauapapun Allah Taala yang menentukannya) dan mampu menahan rempuhan angin [[ribut]], [[taufan]] dan pelbagai [[bencana alam]]. Mereka telah mengambilkira faktor [[gempa bumi]] yang berlaku di wilayah [[Bam (Iran)|Bam]], [[Iran]] dan [[Teluk Parsi]] pada tahun 2004. Kedalaman pula 50 meter ke dalam tanah.
 
== Pelan tingkat ==