Seni khat Islam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 35:
''Skrip melengkung enam'' yang diterima rasmi (al-aqlam al-sittah) dipelopori oleh [[Ibn Muqla]] (m. 939 M) dan kemudiannya diperhalusi oleh penggantinya [[Ibn al-Bawwab]] (d. 1022) dan [[Yaqut al-Mustacsimi]] (m. 1298 M). Skrip Naskh merupakan yang paling meluas digunakan dalam Al-Quran, pengisytiharan rasmi, dan perhubungan peribadi.<ref name="LOCFragments" /> Teks silam yang menyenaraikan enam gaya ini biasanya tidak memberikan contoh. Oleh itu ia adalah sukar untuk membezakan gaya-gaya ini.
 
#''' Skrip [[Naskh (seni khat)|Naskh]]''' atau '''naskhi''' adalah penulisan melengkung mudah yang digunakan dalam perutusan sebelum pakar khat mula menggunakannya bagi penulisan Al-Quran. Ia adalah langsing dan lentur, tanpa sebarang penekanan tertentu, dan amat mudah dibaca. Ia kekal bertahan di kalangan gaya yang tersebar luas.
#'''[[Thuluth (seni khat)|Thuluth]]''' adalah gaya penulisan bertenaga dan memuncak, dengan memanjang menegak. Ia digunakan secara esklusif oleh Mamluk semasa abad ke-14 dan ke-15.
#''' Tawqi'''' muncul di bawah khalifah [[Kerajaan Bani Abbasiyyah|Abbasiyyah]], apabila ia digunakan bagi menanda akta rasmi. Dengan tegak memanjang dan lengkuk yang luas di bawah garis tulis, skrip ini jarang digunakan.
#''' Riqa'''' ialah versi mini Tawqi', juga jarang digunakan.