Seni khat Islam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kTiada ringkasan suntingan
Baris 81:
 
=== Khat masjid ===
'''Khat Masjid''' Islam adalahialah khat yang boleh didapati di dalam dan di luar masjid, biasanya dalam gabungan dengan motif [[Arabes]]. Arabes ialah bentuk kesenian Islam yang terkenal kerana bentuk geometrik berulangnya membentuk hiasan yang indah. Bentuk geometrik ini seringkali termasuk khat Arab di tulis pada dinding, siling, di luar dan di dalam masjid. Subjek penulisan ini boleh diambil daripada sumber berbeza Islam. Ia mungkin petikan ayat-ayat Al-Quran atau daripada [[Hadis|Hadis]], tradisi lisan berkaitan dengan perkataankata-kata dan perbuatan [[Nabi Muhammad s.a.w.|Nabi Muhammad (SAW)]]
 
[[Fail:Istanbul Suleymaniye Mosque.png|right|200px|thumb|Masjid Suleymaniye, Istanbul ]]
Baris 91:
''Bismillah ir-Rahman ir-Rahim''
merupakan bentuk ayat paling biasa didapati dalam masjid. Ia bererti:
''"Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.''"
 
'''Allah &dan Muhammad'''
 
[[Allah]] adalahialah perkataan bahasa Arab bagiuntuk Tuhan yang tunggal dan Muhammad merupakan rasul terakhir dalam Islam. Kedua-dua perkataan "Allah" dan "Muhammad" hampir sentiasa dijumpai di dalam masjid sebagai peringatan kepada kepercayaan utama ugama Islam.
 
'''Allah & Muhammad'''
 
[[Allah]] adalah bahasa Arab bagi Tuhan tunggal dan Muhammad merupakan rasul terakhir dalam Islam. Kedua-dua Allah dan Muhammad hampir sentiasa dijumpai dalam masjid sebagai peringatan kepada kepercayaan utama ugama Islam.
 
== Galeri ==