Seni khat Islam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:Tugra Mahmuds II.gif|right|frame|Tandatangan bergaya ([[tughra]]) Sultan Empayar Uthmaniyah [[Mahmud II]]]]
[[Fail:Mirror writing2.jpg|right|thumb|300px220px|Tulisan cermin abad ke lapan belas dalam seni khat Empayar Uthmaniyah abad kelapan belas. Menggambarkan ayat علي ولي الله ('Ali adalah wali Allah') dalampada kedua-dua arah.]]
'''Khat Islam''', atau '''khat Arab''', adalah amalan artis penulisan, atau seni khat, dan secara tambahan, berkait dengan penjilidan<ref name="Bloom 1999, pg. 218">Bloom (1999), pg. 218{{Citation needed|date=June 2009}}<!--Sheila S. Blair and Jonathan M. Bloom (1999). "Art and Architecture: Themes and Variations", in John L. Esposito, ''The Oxford History of Islam''. ISBN .???--></ref>, di kawasan yang berkongsi warisan kebudayaan Islam yang sama. Bentuk kesenian ini berasaskan [[abjad Arab|tulisan Arab]], yang untuk tempoh yang lama digunakan oleh semua Muslim dalam bahasa masing-masing. Mereka menggunakannya bagi mewakili Tuhan kerana mereka menolak melambangkan Tuhan menggunakan gambar.<ref name="Bernard Lewis">Bernard Lewis and Butnzie Ellis Churchill, ''Islam : the Religion and the People'', ISBN 978-0-13-223085-8</ref> Seni khat amat dihargai dikalangan seni Islam kerana ia merupakan cara utama mengekalkan Al Quran. Syak terhadap seni gambaran sebagai taghut dan penyembahan mendorong kepada seni khat dan gambaran abstrak menjadi bentuk gambaran kesenian utama dalam kebudayaan Islam, terutama dari segi konteks keugamaan.<ref>Bloom (1999), pg. 222</ref> Karya pakar khat dikumpul dan dihargai.
 
'''Khat Islam''', atau '''khat Arab''', adalahialah amalan artis penulisan, berseni atau seni khat, dan, secara tambahan, berkaitberkaitan dengan penjilidan<ref name="Bloom 1999, pg. 218">Bloom (1999), pg. 218{{Citation needed|date=June 2009}}<!--Sheila S. Blair and Jonathan M. Bloom (1999). "Art and Architecture: Themes and Variations", in John L. Esposito, ''The Oxford History of Islam''. ISBN .???--></ref>, di kawasan yang berkongsi warisan kebudayaan Islam yang sama. Bentuk kesenian ini berasaskan [[abjad Arab|tulisan Arab]], yang untuk tempoh yang lama digunakan oleh semua Muslim dalam bahasa masing-masing. Mereka menggunakannya bagi mewakili Tuhan kerana mereka menolak melambangkan Tuhan menggunakan gambar.<ref name="Bernard Lewis">Bernard Lewis and Butnzie Ellis Churchill, ''Islam : the Religion and the People'', ISBN 978-0-13-223085-8</ref> Seni khat seni yang amat dihargaidisanjungi dikalangandaripada seni-seni Islam kerana ia merupakan cara utama mengekalkan [[Al -Quran|al-Qur'an]]. Syak terhadap seni gambaran sebagai taghut dan penyembahan mendorong kepadaperkembangan seni khat dan gambaran abstrak menjadi bentuk gambaran kesenian utama dalam kebudayaan Islam, terutama dari segi konteks keugamaankeagamaan.<ref>Bloom (1999), pg. 222</ref> Karya pakar khat dikumpul dan dihargai.
Seni khat orang-orang Arab, Parsi, dan Empayar Othman dikaitkan dengan motif abstrak [[Arabes|arabes]] pada dinding dan siling masjid dan juga pada kitab. Artis semasa dalam dunia Islam memetik warisan khat untuk menulis khat atau abstrak dalam hasil karya mereka.
 
Seni khat orang-orang [[Arab]], [[Parsi]], dan [[Empayar OthmanUthmaniyyah]] dikaitkan dengan motif abstrak [[Arabes|arabes]] pada dinding dan siling masjid dan juga pada kitab. ArtisAhli seni lukis semasa dalam dunia Islam memetik warisan khat untuk menulis khat atau abstrak dalampengabstrakan hasil karya mereka.
 
== Peranan dalam budaya Islam ==