Mark Webber: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 31:
===Minardi (2002)===
[[File:Webber 2002.jpg|thumb|right|Webber memandu untuk [[Minardi]] di Grand Prix Perancis 2002.]]
Webber membuat penampilan pertamanya dalam Formula Satu di Grand Prix Australia. Beliau mendapat tempat ke-18, lebih dari 4 saat dari masa kedudukan teratas, tetapi 1,.4 saat dihadapan Alex Yoong, rakan sepasukannya.<ref>http://www.fia.com/resources/documents/1933587380__Australia_Grid.pdf</ref> Webber menamatkan perlumbaan di tempat ke-6, lalu mendapat mata dalam Grand Prix pertamanya. Hanya 4 pemandu Formula Satu dari Australia mendapat kejohanan mata dunia, dan pemandu Minardi pertama untuk mendapat mata sejak Marc Gene pada tahun 1999.
 
Webber terpaksa bersara pada Grand Prix Malaysia, sebelum mendapat tempat ke-11 berturut-turut dalam dua perlumbaan berikutnya. Dia, bersama-sama dengan Yoong, terpaksa menarik diri daripada Grand Prix Sepanyol disebabkan kegagalan sayap yang berkemungkinan mendatangkan bahaya pada hujung minggu.
 
Di Grand Prix Hungary, Webber kehilangan dua kilogram berat badan sepanjang perlumbaan tersebut kerana beliau terpaksa memandu tanpa air minuman selepas botol airnya pecah. Webber dapat mengatasi Yoong (dan [[Anthony Davidson]], yang menggantikan Yoong untuk Hungary dan Grand Prix Belgium) dalam pusingan kelayakan bagi setiap perlumbaan, dan 2 mata beliau yang beliau kutip di Australia memadai untuk Minardi menghabiskan musim di tempat ke-9, dihadapan [[Toyota F1|Toyota]] dan Arrows.<ref>http://www.formula1.com/results/team/2002/</ref> Webber dianugerahkan gelaran "Rookie Tahun" tersebut dalam majalah F1 Racing. Autosport.com juga menganugerahkan Webber dengan anugerah "Rookie of the Year" dan "F1 Newcomer of the Year". Pada bulan November, ia telah diumumkan bahawa Webber akan menyertai Jaguar Racing untuk musim berikutnya bersama pemandu ujian [[WilliamsF1|Williams]], Antônio Pizzonia.
 
 
 
===Red Bull Racing (2007-kini)===