Kacang botor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
Baris 36:
Ia ditanam secara biji dan akan bercambah antara 5-7 hari selepas disemai. Lebih kurang dua bulan setengah selepas disemia, ia akan mula berbunga, tetapi ada jenis baka yang berbunga selepas lima bulan ia ditanam. Buah kacang botor mencapai panjang maksimum dalam masa 20 hari selepas berbunga dan masih lembut serta sesuai dijadikan sayur. Ia matang dalam masa 65 hari selepas berbunga.
 
==Penyakit/Perosak dan Penyakit==
Perosak utama kacang botor adalah [[ulat pengorek lenggai]] (''Maruca testulalis Geyer'') dan [[kutu daun]] atau afid kacang (''Aphis craccivora Koch''). Larva ulat pengorek lengai menyerang pucuk, daun muda, bunga, lenggai menyebabkan bunga gugur dan lenggai berlubang. Manakala afid kacang menghisap cecair di bawah daun, pucuk, bunga dan lenggai menyebabkan pertumbuhan pokok terbantut.
Kacang botor boleh dijangkiti penyakit virus dan mikoplasma. Penyakit lain disebabkan oleh bakteria dan kulat. Satu cara untuk mengatasi penyakit adalah dengan menanam baka yang baik yang akan menghasilkan tanaman yang tahan lasak. Akarnya kerap diserang oleh [[nematod]]. Manakala daun mudah diserang pelbagai jenis ulat dan serangga.
 
Penyakit utama kacang botor adalah karat (''false rust'') (''Synchytrium psophocorpi'') dan bintik daun ''cercospora'' (''Cercospora capsici''). Penyakit ini menyerang batang, daun dan lenggai. Kawasan serangan akan terhasil spora berwarna jingga cerah. Bintik mata burung pada daun kelihatan.
 
KacangSelain itu, kacang botor boleh dijangkiti penyakit virus dan mikoplasma. Penyakit lain disebabkan oleh bakteria dan kulat. Satu cara untuk mengatasi penyakit adalah dengan menanam baka yang baik yang akan menghasilkan tanaman yang tahan lasak. Akarnya kerap diserang oleh [[nematod]]. Manakala daun mudah diserang pelbagai jenis ulat dan serangga.
 
==Khasiat==