Perbezaan antara semakan "Bisikan Arwah (filem 1988)"

tiada ringkasan suntingan
(Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Infobox Film | movie_name = Bisikan Arwah | image = Bisikan arwah 1988.jpg | size = | caption = | director = [[Jopi ...')
 
== Sinopsis ==
 
Iwan (Yoseph Hungan) sangat ingin memiliki kulit seekor ular yang ganjil. Belum sempat ular tersebut ditangkap, diketahui bahwa ular taditersebut adalah jelmaan roh Parta ([[Mr. Os]]) yang dibunuh penduduk kampung karena mengganggu Eka (Putri Salbiah), seorang gadis kampung yang cantik. Untuk membalas dendam, Parta mendiami jasad Iwan. Maka bermulalah beberapa siri pembunuhan kejam dan misteri yang menyebabkan masyarakat kampung hidup dalam ketakutan. Eka memohon bantuan seorang ustaz (Pitraja Burnama) bagi mengatasi permasalahan yang melanda kampung tersebut. Maka pendedahan yang sebenarnya pun dibuat; Parta yang serba kekurangan dari segi fizikal sangat menginginkan Eka, tapi akibat sering dihina Parta telah memutuskan untuk bertapa didalam sebuah gua dan mendapat bantuan Ratu Ular. Namun syarat yang dikenakan kepada Parta adalah dia mesti hidup membujang; sesuatu yang memang bertentangan dengan keinginanya untuk memiliki Eka. Dia dikehendaki untuk melakukan beberapa upacara mistik, termasuk memakan semangkuk cacing hidup dan meniduri Ratu Ular berkenaan. Parta berhasil memikat Eka dan kemudian membunuhnya juga. Mira (Nia Karina) isteri kepada Iwan yang jasadnya dihuni oleh Parta, juga gusar dan bercadang untuk membongkar misteri ini.
 
Eka memohon bantuan seorang ustaz (Pitraja Burnama) bagi mengatasi permasalahan yang melanda kampung tersebut. Maka pendedahan yang sebenarnya pun dibuat; Parta yang serba kekurangan dari segi fizikal sangat mengidamkan Eka, namun akibat sering dihina Parta telah memutuskan untuk bertapa didalam sebuah gua dan mendapat bantuan Ratu Ular bagi tujuan membalas dendam. Akan tetapi Parta dipersyaratkan agar hidup membujang buat selamanya; sesuatu yang memang bertentangan dengan keinginanya untuk memiliki Eka. Dia dikehendaki untuk melakukan beberapa upacara mistik, termasuk memakan semangkuk cacing hidup dan meniduri Ratu Ular berkenaan. Sekembalinya dari pertapaan, Parta akhirnya berhasil memikat Eka dan kemudian membunuhnya. Mira (Nia Karina) isteri kepada Iwan yang jasadnya dihuni oleh Parta, juga gusar dan bercadang untuk membongkar misteri ini.
Ketika ayah Mira, Suparja (Rachmat Hidayat) sedang sakit kuat, dia kemudianya telah disembuhkan oleh dukun Mbah Rejo (Joes Terpase) yang berjanji untuk mencari siapa yang bertanggungjawab keatas kes-kes pembunuhan yang terjadi di kampung mereka. Iwan bergegas pulang untuk menggagalkan usaha Rejo dalam membongkar kisah sebenar. Penduduk kampung yang pada mulanya mencurigai Rejo, kini beralih ke Suparja, kerana ketika ular melancarkan amukan terhadap semua penduduk kampung, Supardja tiada dirumahnya. Dalam keadaan yang sudah kritikal, tiba-tiba hadir seorang pawang ilmu putih yang akhirnya berjaya mengalahkan Parta dan membebaskan Iwan dari cengkamanya. Penduduk kampung kemudiannya kembali ke gua tempat mayat Parta dibuang dan dia dikebumikan dengan sempurna mengikut cara Islam.
 
Ketika ayah Mira, Suparja (Rachmat Hidayat) sedang sakit kuat, dia kemudianya telah disembuhkan oleh dukun Mbah Rejo (Joes Terpase) yang berjanji untuk mencari siapa yang bertanggungjawab keatas kes-kes pembunuhan yang terjadi di kampung mereka. Iwan bergegas pulang untuk menggagalkan usaha Rejo dalam membongkar kisah sebenar. Penduduk kampung yang pada mulanya mencurigai Rejo, kini beralih pula ke Suparja, kerana ketika ular melancarkan amukan terhadap semua penduduk kampung, Supardja tiada dirumahnya. Dalam keadaan yang sudahkian kritikalmeruncing, tiba-tiba hadir seorang pawang ilmu putih yang akhirnya berjaya mengalahkan Parta dan membebaskan Iwan dari cengkamanya. Penduduk kampung kemudiannya kembali ke gua tempat mayat Parta dibuang dan dia dikebumikan dengan sempurna mengikut cara Islam.
 
== Informasi Menarik ==
57

suntingan