Serangan Mongol terhadap Jepun: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ultratomio (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 11:
 
[[Image:Mokoshuraiekotoba.jpg|thumb|350px|[[Samurai]] Jepun menaiki kapal Mongol pada [[1281]].Moko Shurai Ekotoba (??????), sekitar 1293.]]
Bermula dari 1275, ''Bakufu'' meningkatkan usaha bagi mempertahankan penjajahan kedua yang mereka yakin akan datang. Selain pengurusan samurai di Kyushu yang lebih baik, mereka memerintahkan pembinaan struktur pertahanan di kebanyakan tempat pendaratan yang munkinmungkin, termasuk Hakata. Sementara itu, raja Korea cuba beberapa kali untuk berunding dengan Mongol, menentang cubaan penjajahan lanjut terhadap Jepun.
 
Pada musim bunga [[1281]], armada China Mongol terhalang disebabkan kesukaran dalam membekalkan dan mengendalikan sejumlah besar [[kapal]] yang mereka ada. Armada Korea sebaliknya berlayar, dan menghadapi kerugiankemusnahan besar di Tsushima, sebelum berpatah balik. Pada musim panas, armada gabungan Korea/China menakluk Iki-shima, dan bergerak ke Kyushu, dimanadi mana mereka mendarat pada beberapa kedudukan. Dalam sejumlah pertempuran secara individu, dikenali secara menyeluruh sebagai [[Pertempuran Kouan]] (????), atau Pertempuran Kedua Teluk Hakata, pasukan Mongol diundurkan kembali ke kapal mereka. [[ribut Kamikaze|Ribut Kamikaze]] yang terkenal, taufan ganas, kemudiannya melanda persisiran Kyushu selama dua hari berterusan, dan memusnahkan sebahagian besar armada Mongol.
 
==Kesannya==