Lontar peluru: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 180.73.173.82 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Dexbot
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.7.3) (Bot: Menukar es:Lanzamiento de peso kepada es:Lanzamiento de bala; perubahan kosmetik
Baris 1:
{{rencana pilihan}}
[[ImageFail:shotput.jpg|right|thumb|350px|Lontar Peluru]]
 
Acara '''lontar peluru''' adalah satu acara [[olahraga]] iaitu acara padang yang melibatkan dari segi melontar dalam pergerakan menolak satu bola logam [[besi]] berat sejauh yang boleh.
 
== Asal usul ==
Acara [[lontar peluru]] tidak mempunyai [[sejarah]] yang lama jika dibandingkan dengan acara [[merejam lembing]] dan [[Lempar Cakera|melempar cakera]]. Mengikut sejarah, aktiviti melontar batu telah dijadikan pertandingan bermula pada [[abad ke-19]]. Orang [[Scotland]] dan [[Ireland]] telah dianggap sebagai golongan pertama yang mencipta acara lontar peluru, berdasarkan pertandingan melontar batu yang mereka lakukan ketika itu. Bagaimanapun, acara lontar peluru tidak dapat diterima sebagai acara [[sukan]] di kedua-dua buah negara ini.
 
Baris 13:
Malah bentuk kawasan lontaran ini terus digunakan untuk Sukan Olimpik pada tahun [[1900]] dan [[1904]]. Pada tahun [[1909]], bentuk kawasan telah ditukar kepada bentuk bulatan yang berdiameter 7 kaki, dengan bahagian hadapan tempat melakukan lontaran diletakkan papan yang seakan-akan penanda, yang terdapat pada kawasan lontaran seperti yang diguna pakai sekarang. Namun begitu, tiada peraturan yang tetap berhubung teknik melontar peluru.
 
== Peraturan dan pertandingan ==
 
Akhirnya, pada tahun 1950-an, seorang atlet lontar peluru telah menonjol dalam acara ini. Beliau ialah '''Perry O`Brien''' dari Amerika Syarikat. Beliau telah mencipta teknik lontaran baru, yang akhirnya dijadikan teknik lontaran yang diterima dan kekal sehingga hari ini.
Baris 25:
[[Yanina Korolcik]] dari [[Belarus]] memenangi pingat [[emas]] selepas melakukan lontaran 20.56 meter dalam acara lontar peluru wanita di Sukan Olimpik '''Sydney''' tahun [[2000]].
 
== Pautan luar ==
{{Commonscat|Shot put}}
*{{en}} [http://www.iaaf.org/ International Association of Athletics Federations (IAAF)] – laman rasmi
Baris 47:
[[el:Σφαιροβολία]]
[[en:Shot put]]
[[es:Lanzamiento de pesobala]]
[[eo:Globoĵeto]]
[[eu:Pisu jaurtiketa]]