Orang kepulauan Cocos: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
BukanTeamBiasa (bincang | sumb.)
k BukanTeamBiasa memindahkan laman Melayu Cocos ke Orang Melayu Cocos: Lebih tepat dan tidak mengelirukan sama ada ia bahasa atau kumpulan etnik.
BukanTeamBiasa (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
{{cleanup|date=September 2011}}
 
'''Orang Melayu Cocos''' merupakan [[komuniti]] yang membentuk kumpulan lebih banyak [[Kepulauan Cocos]] (Keeling) Kepulauan, yang sekarang menjadi sebahagian daripada Australia. Orang Melayu Cocos berasal dari keturunan peneroka Melayu dari [[tanah jajahan British]] di [[British Malaya]], [[Singapura]], [[Brunei]] dan [[Kepulauan Riau]] dari [[DutchHindia EastTimur IndiesBelanda]].<ref name="cocos">[http://www.cocos-tourism.cc/culture.htm Cocos Tourism - Culture<!-- Bot generated title -->]</ref>
 
Orang Melayu yang pertama dipercayai telah tiba dan menetap di Kepulauan pada tahun 1826 "ketika Alexander Hare, petualang Inggeris membawa [[harem]] dan [[hamba]] Melayu di sana." Pada tahun 1827 John Clunies-Ross menukar kehidupan para penduduk Melayu ketika dia duduk Kepulauan dengan keluarganya. Terdapat orang Melayu dan sejumlah besar pendatang yang baru tiba [[Malaysia]] yang Clunies-Ross membawa dipekerjakan untuk membantu dengan pemanenan kelapa untuk kopra. Pada bulan September 1978., Keluarga Ross Clunies-Kepulauan Cocos dijual kepada kerajaan [[Australia]]. Sejak itu, Ketua Negara telah Ratu Elizabeth II, diwakili oleh Penyelia Gabenor Jeneral pada masa ini B. Cunningham. Ketua Dewan Kepulauan bin Haji Wahin Bynie.