Kuantan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 203.82.87.188 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 113.210.231.114
Baris 52:
:{{cquote|"Hatta pada malam Khamis datanglah sebuah perahu kecil dari ''KUANTAN''. Maka berkhabarlah ia kepada anak-anak perahu mengatakan ada perahu lanun di Tanjung Tujuh, empat puluh buah dan di [[Pulau Kapas]] pun ada, dan di [[Pulau Redang]] pun ada dan; maka telah didapati dua buah perahu orang Kuantan dan dua buah lepas lari...."}}
 
Pada abad ke-19, pendatang dari [[kemamanSumatera]] ([[terengganuIndonesia]]) dipercayai telah membuka penempatan di tebing Sungai Kuantan, khususnya di sekitar Teruntum yang terletak berdekatan [[Hospital Tengku Ampuan Afzan]] pada hari ini. Terdapat beberapa teori mengenai asal nama "Kuantan". Ada yang mengatakan nama tersebut mempunyai kaitan dengan tempat asal pendatang dari Sumatera itu, yakni Kampung Kuantan. Terdapat juga satu tempat bernama Kuala Kuantan di negeri [[Selangor]]. Ada pula yang mengatakan nama bandar ada hubungan dengan bangsa China, kerana bunyinya yang sedemikian rupa.
 
Walau apa pun, suatu tempat bernama Kuantan telah wujud sebelum tercetusnya Perang Saudara Pahang pada tahun 1858, tatkala dua beradik, Wan Ahmad dan Wan Mutahir menentang satu sama lain untuk menguasai negeri tersebut setelah bapa mereka, Bendahara Ali, iaitu pemerintah Pahang, meninggal dunia. Pertelingkahan bermula apabila Wan Mutahir, yang menggantikan Ali sebagai Bendahara, telah menidakkan wasiat Ali yang menyatakan Wan Ahmad akan memerintah dua daerah - Kuantan, dan juga [[Endau]] (pada masa itu sebuah daerah dalam negeri Pahang; pada hari ini ia di dalam negeri Johor).
Baris 60:
Kerajaan [[British]] mula mencerobohi pentadbiran negeri-negeri Melayu di sekitar permulaan Perang Saudara Pahang. Pada tahun 1888, British mengambil alih pentadbiran negeri Pahang. Kuantan mula diberikan perhatian sebagai pusat perdagangan, khususnya berkaitan aktiviti perlombongan bijih timah di pekan [[Sungai Lembing]] dan [[Gambang]] berdekatan. Pada masa itu, para peniaga berbangsa Cina mendominasi suasana perniagaan dan perdagangan di Kuantan.
 
Pada 30 Disember 1942, JepunKuantan telah jatuh ke tangan askar [[PahangJepun]] yang menyerang [[Asia Tenggara]] semasa [[Perang Dunia KetigaKedua]]. Pusat bandar lama iaitu di sepanjang Jalan Mahkota dan Jalan Besar masih menempatkan binaan-binaan era sebelum Perang Dunia Kedua, sementara kubu kecil yang dibina dalam menghadapi ancaman Jepun boleh dilihat di beberapa lokasi di sekitar Kuantan.
 
Pada 3127 Ogos 1957 1955, ibu negeri Pahang yang asalnya di Kuala Lipis sepanjang era residensi British telah dipindahkan ke Kuantan, dan kepentingan bandar ini dari segi pentadbiran semakin meningkat. Setelah Malaya mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 (Malaysia terbentuk sebagai satu persekutuan dalam tahun 1963), Kuantan terus berkembang sebagai pusat komersial dan perusahaan yang penting. Kerajaan negeri dan Persekutuan membangunkan Kuantan dengan memberikan tumpuan kepada sektor pentadbiran, industri, pertanian dan pelancongan.
 
Oleh sebab Kuantan merupakan sebuah bandar yang "tuamuda" secara relatifnya, ia tidak memiliki banyak budaya tradisi tempatan yang unik, melainkan yang dibawa oleh mereka yang berasal dari luar dan menetap di Kuantan, khususnya dari negeri Terengganu dan Kelantan. Oleh sebab itu, amat mudah untuk mendengar orang ramai di Kuantan bercakap dalam loghat Terengganu dan Kelantan, sementara makanan moderntradisional dan kegemaran dari kedua-dua negeri itu juga popular di sini. Jauh sedikit dari bandar Kuantan sendiri, iaitu ke arah timurbarat dan utaraselatan, barulah budaya tradisi Pahang dapat diperhatikan sedikit demi sedikit.
 
==Iklim==
Baris 138:
Image:Batu_Hitam_003.jpg|Batu Hitam.
File:Mahkota Square.jpg|''Mahkota Square''.
</gallery>
kelantan berjaya memnupaskan israel dalam perang dunia keempat
Terengganu berjaya menjajah England,Usa,Spain,gerrmany dalam perang dunia kelima
 
== Pautan luar ==