Koma-koma: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
k tambah infobox
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
k tambah maklumat
Baris 22:
[[Fail:Iran saffron threads.jpg|thumb|right|Koma-koma.]]
'''Safron''' atau '''koma-koma''' merupakan sejenis rempah (''Crocus sativus''). Koma-koma merupakan antara rempah yang termahal di dunia yang mana harganya boleh mencecah ribuan ringgit per sekilo.
 
Safron berasal dari perkataan [[bahasa Arab|Arab]] bermaksud kuning, sejenis tumbuhan herba daripada kumpulan eloridaccesi adalah antara khazanah alam termahal di dunia. Herba yang digelar 'Emas Padang Pasir' ( Gold of the Desert ) juga dikenali sebagai 'Spice King', 'Spice Queen', 'Vegatable Gold', dan 'Flower of Love'. Ianya memang terkenal dengan khasiat serta kuasa pengubatnya sejak dari dulu lagi. Justeru itu disamping warnanya yang cukup menarik serta baunya yang harum maka ianya digunakan secara meluas dalam pemakanan, kecantikan dan perubatan.
 
Koma-koma berwarna kuning keemasan dan diambil dari sekuntum bunga yang berwarna ungu. Pokoknya [[tumbuhan asal|berasal]] dari [[Timur Tengah]], [[Greece]], [[Turki]], [[Iran]] dan [[Kashmir]]. Biasanya koma-koma boleh didapati di pasar-pasar di [[Morocco]].
Baris 27 ⟶ 29:
== Kegunaan ==
Koma-koma digunakan untuk menambah aroma dan menyerikan warna pada masakan seperti [[nasi beriani]]. Di Morocco ia digunakan untuk masakan yang dipanggil Tagine.
 
Sebagai tanaman terapi, safron kaya dengan karbohidrat, minerals, mucilage serta vitamin B1 dan B2 (riboflavin dan tiamin), disamping banyak lagi bahan lain yang berkhasiat farmaseutikal. Struktur asas saintifik safron, ''crocin'' menghasilkan warna, ''picrocrocin'' menghasilkan citarasa dan ''safranal'' menghasilkan aroma.
Antara keistimewaannya, safron boleh membantu proses penghadaman, menguatkan ingatan, agen anti barah, merawat amenia (kekurangan zat besi), mengawal tekanan darah dan kolesterol, mengurangkan risiko serangan penyakit jantung, melancarkan pengaliran darah (haid), merawat penyakit saraf, keletihan, sembelit, bisa-bisa sendi, merawat penyakit saluran kencing (renal colic), kesuburan, menambah selera makan untuk kanak-kanak dan ia turut digunakan sebagai perangsang tenaga batin dan penenang.{{fakta}}
Safron adalah antara rempah yang unik kerana citarasa, aroma dan kandungan warnanya boleh larut di dalam air. Ia digunakan dalam perubatan Yunani dan Ayurveda di India untuk merawat pelbagai penyakit seperti arthritis, sehinggalah kepada mati pucuk dan ketidaksuburan. Masyarakat India terutamanya wanita menggunakan safron selepas tempoh bersalin bagi tujuan menguatkan rahim dan melancarkan perjalanan darah. Golongan bangsawan di zaman dahulu menggunakan larutan safron sebagai topeng muka untuk menghilangkan ruam dan jerawat. Wanita zaman sekarang menggunakan safron sebagai bedak asas. Ia bukan sahaja membuatkan kulit bertambah lembut malah semakin licin dan cerah.{[fakta}}
 
==Masakan==
Safron juga sering dijadikan ramuan penting dalam masakan. Di dalam hidangan Timur Tengah, Eropah, India dan Malaysia, safron banyak digunakan di dalam nasi, teh, kopi, dan makanan pencuci mulut. Di dalam industri tenusum safron memberikan warna yang cantik kepada mentega dan keju serta digunakan dalam pembuatan aiskrim, jem dan ekstrak safron. Selain menaikkan aroma, ia juga memberikan kebaikan dari segi kesihatan.
 
[[Kategori:Rempah]]