Penjajahan Jepun di Tanah Melayu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 64:
Barisan pertahanan British ditubuhkan di utara Johor antara [[Muar]] di barat sehingga [[Segamat]], dan kemudiannya sehingga [[Mersing]] di sebelah timur. Briged Ke-45 ditempatkan di bahagian barat antara Muar dan Segamat. Pasukan [[Australia]] diletakkan pada kedudukan tengah dan bergerak maju ke utara dari Segamat ke [[Gemas]] di mana mereka bertembung dengan pasukan tentera Jepun yang sedang mara pada [[14 Januari]] [[1942]].
 
Pada [[15 Januari]], Divisyen Ke-15 yang merupakan pasukan tentera utama Jepun, tiba dan bertempur buat pertama kali dengan pasukan Australia Division ke 8, di bawah pemerintahan [[Major-General]]Mejar Jeneral [[Henry Gordon Bennett|Gordon Bennett]]. Semasa pertempuran dengan tentera Australia, tentera Jepun mengalami kekalahan taktikal buat kali pertamanya, disebabkan tentangan sengit yang diberikan oleh ([[Tentera Imperial Australia]]) di [[Gemas]]. Pertempuran tersebut, berpusat sekitar [[Pertempuran Jambatan Gemencheh|Jambatan Gemencheh]], memberikan kerugian besar kepada pihak Jepun, yang mengalami 600 korban tetapi jambatan itu sendiri, yang telah dimusnahkan semasa pertempuran, diperbaiki dalam tempoh enam jam.
 
Pihak Jepun kemudiannya cuba mengelilingi pertahanan pasukan Australia di barat Gemas, dengan itu memulakan pertempuran paling sengit dalam kempen penaklukan Tanah Melayu yang bermula [[15 Januari]] di persisiran pantai barat Semenanjung Tanah Melayu berhampiran Sungai Muar. Bennett meletakkan BrigadeBriged India ke Ke-45 yang tidak berpengalaman dan masih mentah bagi mempertahankan tebing Selatan sungai Muar tetapi unit tersebut dipintas oleh unit Jepun yang mendarat dari laut dan Brigade tersebut hampir musnah sepenuhnya dan komandernya [[Brigadier]] [[H. C. Duncan|Duncan]] terbunuh.
 
Pihak British mengarah Batalion Ke-19 dan Ke-29 ke barat, dan batalion Ke-19 bertempur dengan pihak Jepun pada [[17 Januari]] [[1942]] di selatan Muar. Diketuai oleh AIF [[Liftenan-Kolonel]] [[Charles Groves Wright Anderson|Anderson]] AIF, tentera India yang berundur disokong oleh tentera Australia membentuakmembentuk pasukan Muar dan bertempur sengit selama empat hari bagi membenarkan sisa tentera Komenwelth[[Komanwel]] berundur dari utara Tanah Melayu, dengan itu mengelakkan dipintas dan berundur melalui pasukan Jepun kekawasanke kawasan selamat. Apabila Pasukan Muar sampai ke jambatan di [[Parit Sulong]] dan mendapati ia ditanganberada di tangan musuh, Anderson, dengan jumlah anggotanya yang mati dan tercedera meningkat, mengarahkan setiap orang cuba 'menyelamatkan diri masing-masing'. Mereka yang mampu melaluimerentas hutan, paya, dan ladang getah bagi sampai ke ibupejabatmarkas batalion di [[Yong Peng]]. Mereka yang tercedera ditinggalkan kepada ihsan Jepun dan kesemua kecuali dua daridaripada 135 anggota disiksa dan dibunuh dalam [[pembunuhan beramai-ramai di Parit Sulong]]. Leftenan-KolenalLt Kol Anderson dianugerahkan [[Victoria cross|Victoria Cross]] bagi perjuangannya semasa berundur..
 
[[Fail:Royal Engineers prepare to blow up a bridge in Malaya.jpg|160px|thumb|left|<small>Askar Jurutera Diraja British (''Royal Engineers'') bersedia bagi memusnahkan jambatan semasa berundur.</small>]]
 
Pertempuran berlanjutan sehingga [[18 Januari]], dan pada [[20 Januari]], pendaratan lanjut tentera Jepun dilakukan di [[Endau]], walaupun menerima tentangan hebat dari serangan udara pengebom torpedo [[Vickers Vildebeest]] yang lapuk. Pertahanan terakhir KomonwelthKomonwel di Johor yang tertumpu pada garis [[Batu Pahat]]-[[Kluang]]-[[Mersing]] kini diserang sepanjang garis pertahanannya. Malangnya bagi pihak bertahan, Jen Percival telah menentang pembinaan pertahanan kaku di Johor, di persisiran utara Singapura,; Percival mengenepikanmengetepikan permintaan berulang untuk memulakan pembinaan oleh Ketua Juruteranya, Brigadier [[Ivan Simson]], agar memulakan pembinaan benteng pertahanan dengan ulasan "Pertahanan buruk untuk moralsemangat (morale)".
 
Di sebalik cubaan Batalion Ke-19 dan Ke-29, Garis Pertahanan Johor roboh. [[Archibald Percival Wavell, 1st Earl Wavell|Jeneral Archibald Wavell]] memerintah pengunduran umum menyeberangi Selat Johor ke pulau [[Singapura]]. Menjelang [[31 Januari]] [[1942]], keseluruhan Tanah Melayu jatuh ke dalam tangan Jepun.
 
== Lihat juga ==