Doraemon: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alifmimyanun (bincang | sumb.)
→‎Watak utama: tatabahasa
Baris 121:
===Watak utama===
*'''[[Doraemon]]''' (ドラえもん)
: [[Doraemon]] merupakan seekor kucing robot, yang menjadi pembimbing dan pembantu [[Nobita]]. Dia dihantar ke zamanmasa sekarangkini oleh keturunan [[Nobita]] pada abad ke-22, '''[[Sewashi]]'''. [[Doraemon]] dihasilkan olehdi kilang robot pada [[3 September]] 2112. Doraemon asalnya bertelinga tetapi kedua-dua telinganya dimusnahkan oleh tikus robot sewaktu di abad ke-22. Akibatnya, Doraemon menghadapi ketakutan yang mendalam terhadap [[tikus]], meskipun berupa kucing robot. Makanan kegemaran Doraemon ialah ''[[dorayaki]]'', sejenis manisankuih [[Jepun]] berbentuk bulatan leper. Ramai yang menganggap dorayaki sebagai asal-usul nama Doraemon. Bagaimanapun, adalah diketahui daripada satu jilid manga bahawa namanya berasal daripada perkataan Jepun bagi "kucing liar", ''dora neko'', dan bahagian ''emon'' yang merupakan sebahagian nama Jepun zaman silam, seperti yang dilihat pada nama ''Horiemon''. Wajah Doraemon berbentuk kebulatan di seluruh badannya, termasuk kepala, dengan tangan dan kaki berwarna putih, ekor merah serta tubuhnya. Berat badannya 129.3kg dan ketinggiannyaberketinggian 129.3cm. Doraemon mempunyai suatu poketkocek 4-dimensi, disemacam manatempat Doraemonmenyimpan barang yang tiada had ruang yang selalu Doraemon gunakan untuk mengeluarkan pelbagai peralatan masa depan untuk membantu Nobita.
 
*'''[[Nobita Nobi]]''' ({{lang|ja|野比 のび太}} ''Nobi Nobita'')
: [[Nobita]] merupakan watak utama siri [[Doraemon]]. Dia adalah anakAnak tunggal kepada '''[[Nobisuke]]'''({{lang|ja|野比 のび助}}) dan '''[[Tamako]]''' ({{lang|ja|野比 玉子}}) Nobiini danialah seorang murid sekolah rendah di [[Tokyo]]. Dia biasa dilihat memakai cermin mata, kemeja polo berwarna merah atau kuning berkolar putih dan seluar putih. KarakterWatak [[Nobita]] digambarkan penuh dengan kelemahankekurangan. Dia seorangSeorang yang malas, tidak bijakcerdik, lemah, bernasib malang, dan lemah dalam ber[[sukan]]. Kehidupan seharian [[Nobita]] melibatkannya datang lewat ke sekolah, mendapat markah 0 dalam ujian, dimarahi gurunyaguru, dibuli [[Giant]] dan [[Suneo]], danjuga dimarahi ibunya kerana tidak mahu menyiapkan tugasannyatugasan. Nobita suka berehat pada waktu tengahari, dan kemalasannya sering menyebabkan kebimbangan ibu bapa dan gurunya. Walau bagaimanapun, kelemahan dan kesusahan Nobita adalah penggerak jalan cerita. [[Nobita]] juga mempunyai kebolehan unik seperti kemahirannya dalam menembak dan bermain bunga tali. Walaupun selalu digambarkan sebagai seorang penakut, [[Nobita]] amat mementingkan keadilan dan sanggup membahayakan dirinya untuk menyelamatkan orang lain atau sesebuah masyarakat, seperti yang ditunjukkan dalam cerita panjang Doraemon.
 
*'''[[Shizuka Minamoto]]''' ({{lang|ja|源 静香}} ''Minamoto Shizuka'')
: [[Shizuka]] atau ''[[Sizuka]]'' adalah seorang gadis yang sebaya dengan [[Nobita]] dan juga seorang murid yang cerdikbijak dan baik hati, yang menjadikannya tarikan kepada [[Nobita]]. Nobita terpaksa berebut perhatian Shizuka dengan '''[[Dekisugi]]''', seorang budak lelaki yang secerdik Shizuka dan sering memperoleh markah 100% dalam ujian. [[Shizuka]] juga kerap bermandimandi, maka terdapat juga adegan yang mana Nobita terserempak dengan Shizuka yang sedang bermandimandi secara tidak sengaja.
 
*'''[[Takeshi Goda|Giant]]''' (ジャイアン) (nama sebenar '''[[Takeshi Goda]]''' ({{lang|ja|剛田 武}} ''Goda Takeshi'')
: Turut dikenali sebagai '''[[Gakidaisho]]''' (ガキ大将)-membawa maksud "ketua jalanan" ), Giant dikenali sebagai kaki buli yang suka mengacau budak-budak lain, terutamanya Nobita. Giant juga gemar menyanyi, dan inilah sesuatu yang paling ditakuti penduduk bandar di sekitarnya kerana nyanyiannya yang teruk dan melampau kuat. Namun, dia paling takut ibunya sendiri. Adik perempuannya, [[Jaiko]] ({{lang|ja|ジャイ子}}) pula bercita-cita menjadi pelukis mangakomik.
 
*'''[[Suneo Honekawa]]''' ({{lang|ja|骨川 スネ夫}} ''Honekawa Suneo'') (dieja '''[[Sinyu]]''' dalam sesetengah terjemahan manga)
: [[Suneo]] atau ''[[Sinyu]]'' seorang budak kaya yang celupar dan suka menunjuk-nunjuk harta kekayaan keluarganya di depan [[Nobita]] dan kawan-kawannyakawan. Dia sering bersama dengan [[Giant]] dan bersama-sama membuli Nobita. Sebenarnya Suneo amat benci terhadapbencikan Giant, maka sebab didia membantu Giant membuli [[Nobita]] adalah semata-mata untuk memastikan kebebasannya. Dalam permulaan kebanyakan episod Suneo sering menunjuk-nunjuk [[permainan video]] barunya atau pelancongan mahalnyamahal di depan kawan-kawannyakawan. Dia juga mempunyai adik lelaki bernama [[Sunetsugu]] (スネツグ) yang sedang tinggal bersama bapa saudaranya di [[New York]].
 
===Watak sampingan===