Selising: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Russell.lua (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 5:
Selising menjadi pusat tumpuan orang kampong berdekatan temasok Kedai Menanti, Bukit Jawa, Banir Belikong, Alor Hijau, Lepah, Banggol, Bukit Bidan, Bukit Merbau dan lain-lain. Padang bola yang luas ditengah pekan ini bukan sahaja merupakan "green lung" kepada pekan ini, malah padang bola ini telah banyak meyumbang kepada perkembangan warisan tradisi serta pusat utama kerajaan menyampaikan berita dan laporan kemajuan semasa. Pekan Selising adalah antara tempat yang terunggul bagi persembahan berdikir barat , wayang kulit dan juga perlawanan bola sepak.
 
Apa bila wayang kulit, mak yong atau berdikriberdikir barat diadakan, orang kampong dari beberapa kampong berkedakatan akan berpusu -pusu ke padang boleh untuk menyaksikan persembahan ini. Pada zaman 1960 an, apa bila penganjur dikir barat atau wayang kulit mahu mengadakan persembahan tersebut, padang ini akan dipagarkan dengan plastik putih dan orang ramai perlu bayar tiket untuk menyaksikan berdikir barat dan wayang kulit. Tak kurang juga penjaja-penjaja yang menjual kacang putih, kuih-kuih, minuman dan lain-lain akan membina gerai-gerai sementara mereka semasa persembahan ini diadakan.
 
Berdikir barat lazimnya diadalandiadakan selepas musim menuai padaipadi. Pada masa itu, padi hanya dituai setahun sekali. Petani yang habis musim padi akan mengadakan dikir barat, main gasing, main wau bulan dan lain-lain aktiviti termasok melaga ikan sepilar. Kadang kala, tukang karut dikir barat dari Selatan Thailand juga turut dijemput. WalaupunDahulu, punorang eletrikKelantan masihmerujk belumSelatan ada,Thailand orangsebagai ramai"barat". tetapOrang datangKelantan danakan pelitapergi ayamke danKedah jugamelalui lampu-lampu"barat" pamia minyakitu tanahselatan turut digunakanThailand untuk mencerahkanmembantu padangpetani Kedah menuai inipadi. ApabilaSejarah adanyaThailand menyatakan wayang kulit dan dikir barat berasal dari bulbjajahan lampuPathalung, penjanais eletrikitu (generator)jajahan petrolsawah telahpadi digunakanlebih untukkurang menjana80 elekrtikkm untukutara mencerahkankepada padangHatyai. iniIni mungkin benar kerana nama dikir barat merujuk kepada "barat" ia itu Selatan Thai.
 
Walaupun pun elektrik masih belum ada pada tahun 1950 an dan awal 1960 an, orang ramai tetap datang. Pelita ayam , lilin dan juga lampu-lampu pam minyak tanah turut digunakan untuk mencerahkan padang ini. Apabila adanya bulb lampu, penjana elektrik (generator) petrol telah digunakan untuk menjana elekrtik untuk mencerahkan padang ini. Suasana dipadang begitu menjadi meriah seperti berpesta.
Padang ini juga digunakan oleh Jabatan Penerangan untuk menunjukkan wayang gambar percuma. Kain layar putih akan di dirikan ditengah-tengah padang dan sebelah malam, van dari Jabatan Penerangan akan menayangkan gambar-gambar. Bagi orang kampong masa itu yang belum mempunyai TV, inilah hiburan yang terbaik bagi mereka. Mereka akan keluar beramai-ramai dan membawa tikar bersama mereka sebagai alas duduk. Lazimnya, sebelum tayangan gambar, Jabatan Penerangan akan tayangkan filem-filem gambar mengenai pembangunan atau propaganda kerajaan. Antara filem yang paling di gemari masa itu ialah filem P Ramlee, Jin Shamsuddin, Saadiah dan Soloma.
 
Padang Selising ini juga digunakan oleh Jabatan Penerangan untuk menunjukkan wayang gambar percuma. Kain layar putih akan di dirikan ditengah-tengah padang dan sebelah malam, van dari Jabatan Penerangan akan menayangkan gambar-gambar. Bagi orang kampong masa itu yang belum mempunyai TV, inilah hiburan yang terbaik bagi mereka. Mereka akan keluar beramai-ramai dan membawa tikar bersama mereka sebagai alas duduk. Lazimnya, sebelum tayangan gambar, Jabatan Penerangan akan tayangkan filem-filem gambar mengenai pembangunan atau propaganda kerajaan. Antara filem yang paling di gemari masa itu ialah filem P Ramlee, Jin Shamsuddin, Saadiah dan Soloma. Namun, ini sudah tidak lagi dilakukan sejak akhir tahun 1970 an apabila TV berwarna telah menjadi satu perkara biasa dikalangan masyarakat. Wayang kulit dan dikir barat hampir pupus masa itu sebab orang ramai tidak lagi berminat dengan jenis hiburan ini. Boria yang disiar dalam TV lebih menarik minat orang ramai dari dikir barat.
 
Pada tahun 1950 an, terdapat satu kebakaran besar yang memusnahkan berderetan rumah dan rumah kedai di pekan ini. Maka, pada masa itu Urban Development Authority (UDA) telah membina berpuluh puluh unit rumah kedai yang berjenis rumah kedai papan yang menjadi asas pekan Selising yang sedia ada. Mangsa-mangsa kebakaran tersebut telah diberi peluang untuk mencabut undi lot-lot yang dibina. Tetapi rumah-rumah kedai ini bukan diberi percuma, mangsa-mangsa kebakaran tersebut dan juga lain-lain penduduk perlu membayar harga rumahkedai baru tersebut secara ansuran berpuluh tahun. Rumah-rumah kedai tersebut masih digunakan sehingga hari ini walaupun beberapa rumahkedai papan tersebut telah diroboh dan dibina semula dengan konkrit.