Penjajahan Jepun di Tanah Melayu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k →‎Pertahanan Johor: Tambah pautan kpd rencana baharu dan kemas
Baris 64:
Barisan pertahanan British ditubuhkan di utara Johor antara [[Muar]] di barat sehingga [[Segamat]], dan kemudiannya sehingga [[Mersing]] di sebelah timur. Briged Ke-45 ditempatkan di bahagian barat antara Muar dan Segamat. Pasukan [[Australia]] diletakkan pada kedudukan tengah dan bergerak maju ke utara dari Segamat ke [[Gemas]] di mana mereka bertembung dengan pasukan tentera Jepun yang sedang mara pada [[14 Januari]] [[1942]].
 
Pada [[15 Januari]], [[Divisyen Ke-155 (Tentera Imperial Jepun)|Divisyen Ke-5]] Jepun yang merupakan pasukan tentera utama Jepun, tiba dan bertempur buat pertama kali dengan pasukan Australia Division ke 8, di bawah pemerintahan Mejar Jeneral [[Henry Gordon Bennett|Gordon Bennett]]. Semasa [[Pertempuran Jambatan Gemencheh|pertempuran]] dengan tentera Australia, tentera Jepun mengalami kekalahan taktikal[[taktik tentera|taktik]]al buat kali pertamanya, disebabkan tentangan sengit yang diberikan oleh ([[Tentera Imperial Australia]]) di [[Gemas]]. Pertempuran tersebut, berpusat sekitar [[Pertempuran Jambatan Gemencheh|Jambatan Gemencheh]], memberikan kerugian besar kepada pihak Jepun, yang mengalami 600 korban tetapi jambatan itu sendiri, yang telah dimusnahkan semasa pertempuran, diperbaiki dalam tempoh enam jam.
 
Pihak Jepun kemudiannya cuba mengelilingi pertahanan pasukan Australia di barat Gemas, dengan itu memulakan pertempuran paling sengit dalam kempen penaklukan Tanah Melayu yang bermula [[15 Januari]] di persisiran pantai barat Semenanjung Tanah Melayu berhampiran Sungai Muar. Bennett meletakkan Briged India Ke-45 yang tidak berpengalaman dan masih mentah bagi mempertahankan tebing Selatan sungai Muar tetapi unit tersebut dipintas oleh unit Jepun yang mendarat dari laut dan BrigadeBriged tersebut hampir musnah sepenuhnya dan komandernya [[Brigadier]] [[H. C. Duncan|Duncan]] terbunuh.
 
Pihak British mengarah Batalion Ke-2/19 dan 2/29 (sebahagian [[Divisyen Ke-298 (Australia)|Divisyen Ke-8 Australia]]) ke barat, dan batalion Ke-19 bertempur dengan pihak Jepun pada [[17 Januari]] [[1942]] di selatan Muar. Diketuai oleh [[Liftenan-Leftenan Kolonel]] [[Charles Groves Wright Anderson|Anderson]] AIF, tentera India yang berundur disokong oleh tentera Australia membentuk pasukan Muar dan bertempur sengit selama empat hari bagi membenarkan sisa tentera [[Komanwel]] berundur dari utara Tanah Melayu, dengan itu mengelakkan daripada dipintas dan berundur melalui pasukan Jepun ke kawasan selamat. Apabila Pasukan Muar sampai ke jambatan di [[Parit Sulong]] dan mendapati ia berada di tangan musuh, Anderson, dengan jumlah anggotanya yang mati dan tercedera meningkat, mengarahkan setiap orang cuba 'menyelamatkan diri masing-masing'. Mereka yang mampu merentas hutan, paya, dan ladang getah bagi sampai ke markas batalion di [[Yong Peng]]. Mereka yang tercedera ditinggalkan kepada ihsan Jepun dan kesemua 140 anggota yang ditinggalkan, kecuali duatiga daripadaatau 135empat anggotaorang, disiksa dan dibunuh dalam [[pembunuhan beramai-ramai di Parit Sulong]]. Lt Kol Anderson dianugerahkan [[Victoria cross|Victoria Cross]] bagi perjuangannya semasa berundur.
 
[[Fail:Royal Engineers prepare to blow up a bridge in Malaya.jpg|160px|thumb|left|<small>Askar Jurutera Diraja British (''Royal Engineers'') bersedia bagi memusnahkan jambatan semasa berundur.</small>]]