Semenanjung Tanah Melayu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
k bot membuang: zh,eu,pl,ko,he,fr,bs,es,hu,lv,it,sw,et,id,de,ja,bn,vi,simple,sh,sv,nl,ar,hi,pt,wuu,is,eo,sk,ru,en,sr,cv,tr,no,th,ro,ca,fi,uk,nn,sl,cs,bg,fa,hr,lt,da (strongly connected to ms:Tanah Melayu)
Teg: Dibalikkan
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Dibalikkan
Baris 1:
[[Image:LocationMalayPeninsula.png|right|Peta Tanah Melayu]]
[[File:Night Pass over Malaysia.ogv|thumb|Video ini memaparkan limpahan cahaya malam diseluruh Semenanjung Tanah Melayu. Video asal ini telah diambl oleh krew ekspedisi angkasa lepas [[NASA]] ke [[Stesen Angkasa Antarabangsa]]. Ekspedisi tersebut digelar "Expedition 28".]]
'''Semenanjung Tanah Melayu''' ialah [[semenanjung]] utama di daerah [[Asia Tenggara]]. Terbentang dari utara (yakni [[Segeting Kra]] ke selatan dan(yakni selatan negeri [[Johor]], [[Malaysia]]). Tanah [[Tanjung Piai]], [[Johor]] merupakan hujung terselatan daratan utama benua [[Asia]]. Titik tersempitnya ialah Tanahtanah Genting[[Segenting Kra]]. [[Banjaran Titiwangsa]] yang merupakan sebahagian dari sistem [[Pergunungan Tenasserim]] merupakan tulang belakang semenanjung ini. Bahagian pesisir barat daya terpisah dari pulau [[SumatraSumatera]] oleh [[Selat Melaka]]. Di seberang timur Laut China Selatan terletak pulau [[Borneo]]. Bahagian selat terselatan iaitu [[Selat Tebrau]] memisahkan tanah besar semenanjung dengan pulau [[Singapura]].
 
== Sejarah Namanama Semenanjung Tanah Melayu ==
Semenanjung Tanah Melayu digelar ''Chersonesus Aurea'' ("Semenanjung Emas") oleh [[Claudius Ptolemy]], ahli astronomi dan ahli matematik [[Yunani]] terkemuka, manakala orang India merujuk kepadanya sebagai "Tanah Emas". Nama "Semenanjung Tanah Melayu" ialah terjemahan daripada Malay Peninsular dalam bahasa Inggeris.
 
== Sejarah Nama Tanah Melayu ==
Menurut kitab [[Al-Tarikh Salasilah Negeri Kedah]], Tanah Melayu atau Semenanjung Tanah Melayu dahulunya dikenali sebagai '''Tanah Segara Masin'''. Kitab tersebut juga ada menceritakan tentang bagaimana nama Tanah Segara Masin ditukarkan kepada Tanah Melayu / Semenanjung Tanah Melayu.
 
Istilah itu juga ada disebut dalam Hikayat Hang Tuah:
:" ... ka-sana-lah patek, '''lamun pada Tanah Melayu'''." Maka titah raja: "Baik-lah Tun Tuah dudok di- ... " <ref>[http://books.google.com.my/books?id=ModkAAAAMAAJ&q=%22lamun+tanah+melayu%22&dq=%22lamun+tanah+melayu%22&pgis=1 Hikayat Hang Tuah]</ref> Dalam kegunaan ini, istilah itu digunakan bagi merujuk secara umum kawasan yang berada di bawah penguasaan [[Kesultanan Melayu Melaka]]. <ref>[http://www.rajaalihaji.com/en/opinion.php?a=Qi9v= ]</ref>
 
==Peta==
Peta tertua Semenanjung Tanah Melayu yang masih wujud ialah ''Geographike Huphegesis'' ("Panduan Geografi") yang dicipta pada abad ke-13 Masihi, berdasarkan data yang dihimpunkan oleh Ptolemy pada abad pertama Masihi.<ref>[Malaysia: A Pictorial History 1400-2004, m.s. 22. Editions Didier Millet. ISBN 981-4068-77-2.]</ref> Manakala peta moden Tanah Melayu dan Sumatera yang terawal disediakan oleh [[Martin Waldseemuller]] (1470 - 1518) ialah pada tahun 1513. Ia menampilkan sesetengah pusat perdagangan di Semenanjung Tanah Melayu yang kini sudah dilupakan.
 
== Lihat juga ==