Parti Komunis Malaya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MGA73bot (bincang | sumb.)
k removing file without a valid license
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Parti Komunis Malaya''' ([[bahasa Inggeris|b. Inggeris]]: '''''Malayan Communist Party''''') atau singkatannya '''PKM''' ialah sebuah pertubuhan yang diasaskan di [[Tanah Melayu]] (sekarang Malaysia) pada tahun [[1930]]. Pertubuhan ini menentang penjajahan [[British]] yang ketika itu itu sedang memerintah Tanah Melayu. Penaklukan British diTanah Melayu bermula pada tahun 1778-1876 selepas pakatan British- Sukhothai(Thailand)menyerang kerajaan islam kedah tua yang semasa itu Sultan Abu Bakar Shah memerintah:- Anak ke 1) Anak sulung, Sultan Mudzafar Shah III(Kemboja),2) Megat Terawis (Bangkok) 3)Megat Shuib Shah(Chiangmai) 4) Megat raiya Abu Kassim (Burma) 5) Megat Iskandar (johor Riau). Dan Cucunya anak kepada Sultan Mudzafar Shah III 1. Sultan Tengku Ali ( Dili- Australia) 2. Sultan Ismail ( Manila). Serangan British-Sukhothai bermula di Mandalay, Burma terus ke Chiangmai dan Bangkok. Tahun 1786 Gabenor Pulau Pinang, Sultan Abdullah Makassam (Ayahnda Sultan Ahmad Tajuddin) belot dengan menyokong British dan menyerahkan Pulau Pinang sebagai pusat tentera. 1788 Pakatan British- Belanda menyerang kerajaan Kedah tua dibawah Sultan Tengku Ali di Australia dan serangan kedua pada 1819 menyebabkan Tengku Ali dan Tengku Ismail terbunuh. maka jatuhlah Australia ketangan British. Tetapi beberapa kali british-sukhothai gagal menyerang ibukota kedah tua dikota Simtamarat, Surat Thani. Tetapi dengan belotnya ketua Laksamana angkatan laut Kerajaan kedah tua, Sultan Ahmad Tajuddin dengan membawa masuk tentera British-sukhothai menyerang Raja kerajaan kedah tua, Sultan Abu Bakar dan terbunuh pada serangan kedua 1821 British -Sukhothai dikota mengkuang, kedah, segala Ufti dan Cop Mohor Kerajaan Kedah diserahkan kepada kerajaan sukhothai... 1821 Serangan Balas oleh Sultan Muszaffar Shah III(ganti sultan Abu bakar) dengan bantuan tentera manchu dari china..menyebabkan pakatan British- Sukhothai kalah dan merampas kembali kota simtamarat, surat thani dan Pulau pinang..(1821-1862). dan sultan Ahmad tajuddin Diselamatkan oleh British ke singapura. Tahun 1862 long Ghaffar menjadi Sultan Kedah Tua dan 1876 Diserang dan dibunuh British -Sukhothai dengan dipijak oleh gajah digurun kedah. Dengan kekalahan itu..semua gabenor (sultan sultan negeri belot menyokong british..kecuali kelantan sehinggalah sultan kelatan ditawarkan hak istimewa dari lain lain sultan(kuasa Mutlak keatas negeri kelantan. Maka jatuhlah kerajaan di kedah tua di Tanah Melayu..
'''Parti Komunis Malaya''' ([[bahasa Inggeris|b. Inggeris]]: '''''Malayan Communist Party''''') atau singkatannya '''PKM''' ialah sebuah pertubuhan yang diasaskan di [[Tanah Melayu]] (sekarang Malaysia) pada tahun [[1930]]. Pertubuhan ini menentang penjajahan [[British]] yang ketika itu itu sedang memerintah Tanah Melayu. Ketika kedatangan [[Jepun]], PKM membentuk [[Malayan People's Anti-Japanese Army]] (MPAJA) untuk berperang dengan mereka.
 
Dan kerajan Sukhothai(Thailand) diserahkan wilayah surathani, sitamarat hingga ke Pattani-narathiwat sebagai hadiah pakatan bersama. Anak Sultan Ahmad tajudin, Sultan Abdul hamid (ayah kepada Tunku Abdul Rahman Al Haj-cucu kepada Raja Chulalongkorn Thailand)dilantik menjadi sultan kedah oleh pakatan Thailand -British..Dan Akhirnya Tunku Abdul Rahman Al haj Menjadi Perdana Menteri Malaysia..tugas utamanya memusnahkan bukti kewujudan kerajaan kedah tua dan tiada tuntutan hak wilayah keatas selatan thailand oleh kerajaan malaysia dengan memperakui perjanjian bangkok 1909 british-thailand.
 
Saki Baki Tentera Kerajaan Kedah Tua dan Tentera China manchu (islam) melarikan diri kehutan Baling -kelantan dan tetap diburu tentera British dan Sukhothai... Maka British Menubuhkan satu Kumpulan Tentera Orang oraang china yang anti kerajaan melayu untuk terus memburu tentera manchu china..dan Rejimen Askar melayu ditubuhkaan untuk memburu saki baki tentera kerajaan kedah tua..yang diwar warkan sebagai komunis anti melayu islam.
 
Ketika kedatangan [[Jepun]], PKM membentuk [[Malayan People's Anti-Japanese Army]] (MPAJA) untuk berperang dengan mereka.
==Pemberontakan bersenjata (1948 - 1989)==