Kedai Rakyat 1Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 60.51.232.162 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
 
==Tujuan ==
Kedai Rakyat 1Malaysia menjadi medium untuk mengawal harga barang dan mengurangkan monopoli sesetengah barang keperluan yang telah lama didominasi oleh pengilang-pengilang multinasional. KR1M diinspirasikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib bin Tun Razak. Beliau prihatin terhadap golongan penduduk berpendapatan rendah di kawasan bandar. Idea itu juga selari dengan slogan ‘Rakyat Didahulukan’ yang telah diperkenalkan oleh beliau sendiri.
 
Projek KR1M dipantau dan diuruskan oleh KPDNKK. Kementerian ini juga bekerjasama dengan pelbagai agensi kerajaan lain dan pihak berkuasa untuk menyediakan lokasi kepada KR1M.
Baris 52:
Pada November 2011, kualiti beberapa produk yang dijual di Kedai Rakyat 1Malaysia mula dipertikaikan oleh pelbagai pihak, terutamanya dari beberapa ahli politik dan NGO.
 
Susu tepung yang dijual di Kedai Rakyat 1Malaysia didakwa tercemar dengan kesan [[E Coli]], dakwaan ini dibuat pertama kalinya oleh [[Tony Pua]], Setiausaha publisiti kebangsaan [[DAP]],<ref name="susu">[http://www.malaysiakini.com/news/181067 MP Pakatan dakwa ujian kesan E Coli dalam susu 1M'sia] - Malaysiakini.</ref>, beliau turut mendakwa bahawa beberapa produk 1Malaysia yang lain juga mempunyai kualiti yang rendah.<ref>[http://www.malaysiakini.com/news/181321 DAP dakwa produk 1Malaysia berkualiti rendah] - Malaysiakini </ref>. Namun pengarah urusan Mydin, Datuk Ameer Ali Mydin menafikan dakwaan yang dibuat oleh ahli politik terbabit .<ref>[http://www.malaysiakini.com/search?since=20101116&until=20111116&c=my_news&p=0&q=kedai%20rakyat Mydin nafi barangan 1Malaysia tak bermutu] - Malaysiakini.</ref>
 
Sementara itu sos cili yang dijual di Kedai Rakyat 1Malaysia didapati mengandungi tahap [[raksa]] sebanyak 0.08ppm dan [[plumbum]] sebanyak 3.64ppm, melebihi paras yang dibenarkan oleh Akta Peraturan-peraturan Makanan 1985 iaitu sebanyak 2ppm bagi plumbun manakala 0.05ppm untuk raksa.<ref name="Sos cili">[http://www.malaysiakini.com/news/181479 Malaysiakini Standard users: Hentikan jualan sos cili 1Malaysia] - [[Malaysiakini]].Dicapai 16 November 2011 </ref>. Oleh yang demikian, Persatuan Pengguna-Pengguna Standard Malaysia (Standards Users) menggesa supaya jualan sos cili di Kedai Rakyat 1Malaysia dihentikan.<ref name="Sos cili" />.
 
Berhubungan dengan perkara-perkara tersebut, Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) telah menarik balik susu tepung mereka dari pasaran, namun enggan untuk menarik sos cili dari pasaran dengan dakwaan pengendalinya menafikan perkara itu .<ref>[http://www.malaysiakini.com/news/181563 Susu 1M'sia ditarik balik, sos cili masih di pasaran]</ref>.
 
==Rujukan==