Bidan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
AvicBot (bincang | sumb.)
k r2.6.5) (bot menambah: fy:Froedmaster
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
k tambah rujukan
Baris 1:
'''Bidan''' ialah [[wanita]] yang ditugaskan untuk membantu seseorang wanita melahirkan anak. Dalam masyarakat kampung tradisional, bidan ialah wanita yang berpengalaman dalam hal ehwal menguruskan wanita [[mengandung]] dan [[bersalin]], biasanya agak berusia. Mereka mengetahui tentang [[perubatan tradisional]] yang banyak mengunakan tumbuhan [[herba]]. Bidang kampung ini biasanya diberi [[upah]] dan mestlah ditempah terlebih dahulu. Upah selalunya dalam bentuk [[pengeras]].
 
Dalam masyarakat Melayu Islam, bidang tugas ini sering disandang oleh wanita soleh (beriman) yang berkebolehan menguruskan wanita. Tugas bidan adalah tugas yang dianggap mulia oleh masyarakat setempat.
 
Di tepian [[Sungai Perak]], [[bidan kampung]] dijemput oleh [[suami|sang suami]] dengan [[sampan]] dan pada saat-saat akhir, bidan ini akan tidur /atau menginap di rumah wanita yang bakal melahirkan anak. Ini kerana masalah pengangkutan untuk menghantar dan menjemput bidan ini.
 
Contohnya ialah Wan Mahami yang tinggal di [[Kampung Teluk Memali]] , 36800 [[Kampung Gajah]] , [[Perak]] sekitar tahun 1950-1970an.
 
==Keperluan bidan==
Bidan adalah orang penting untuk upacara atau masalah yang berkait dengan wanita mengandung, kelahiran dan bayi, antaranya :
* [[Melahirkan anak]]
Baris 24 ⟶ 25:
 
==Rujukan ==
* Anisah Barakbah (2007). Ensiklopedia Perbidanan Melayu. Kuala Lumpur: Nona Roguy / Utusan Publications & Distributions.
* [http://books.google.com.my/books?id=W_nVHIDgbogC&pg=PA809&dq=%22santau%22&hl=en&ei=T_PxS_vSHYyxrAe2trGeDQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCYQ6AEwADge#v=onepage&q=%22santau%22&f=false Encyclopedia of Medical Anthropology: Health and Illness in the ..., Volume 2 By Carol R. Ember, Melvin Ember]