Natuna: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Negara Timor Seljuk''' atau '''Kepulauan Timor Seljuk''' ''(dahulu Kepulauan Natuna)'' terletak di tengah-tengah [[Laut China Selatan]]. Negara kota ini, merupakan negara pulau bekas provinsi [[Kepulauan Riau]], milik [[Indonesia]]. Setelah merdeka, nama Kepulauan Natuna ditukarkan kepada Negara Kota Timor Seljuk dan diperintah oleh ''Pemerintah Tertinggi Negara'' yang pertama, iaitu '''Raja Paduka Tuanku Putera Muhad Ali Abdullah Iskandar Shah.'''
 
Atas rundingan di antara '''Pemerintah Tertinggi Negara''' dengan '''Presiden Indonesia''' atas '''Kerjasama Kerajaan [[Malaysia]]''' telah temeterailah sudah '''Perjanjian Natuna 2012''' yang telah ditanda tangani di antara pemimpin-pemimpin tersebut.
 
Negara Timor Seljuk mendapat pengiktirafan dunia di antaranya ialah, [[United Kingdom]], [[Amerika]], [[Jepun]], [[Korea Selatan]], [[Malaysia]], [[Indonesia]], [[Jerman]] & [[Arab Saudi]]. Matlamat penubuhan negara kota ini, bertujuan memerdekaan kepulauan Natuna (dahulu, sekarang Negara Timor Seljuk) yang termuda di dunia.
Baris 7:
==Rujukan==
{{reflist}}
*[[Senarai Negara-negara Asia]] (ASIAN)
*[[Persatuan Negara-negara Asia Tenggara]] (ASEAN)
*[[Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu]] (PBB)