Nusantara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Bennylin (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 6:
 
==Bahasa dan kebudayaan==
Kebanyakan bahasa yang dituturkan di wilayah Nusantara merupakan sebahagian [[Bahasa-bahasa Melayu-Polinesia|keluarga bahasa Melayu-Polinesia]], termasuk [[bahasa Tagalog]] yang dituturkan secara meluas di [[Filipina]], bahasa-bahasa daripada kepulauan Indonesia (iaitu [[bahasa JawaMelayu]] yangdaripada dituturkanpelbagai dikeragaman loghat dan [[PulauBahasa JawaBatak]] danyang sudahdipertuturkan tentunyadi [[Sumatra]], [[bahasa MelayuJawa]] yang dituturkan didan [[Malaysiabahasa Sunda]] (yang dikenalidipertuturkan juga sebagaidi [[Bahasa MalaysiaJawa]], dan bahasa-bahasa lain), iapun [[Singapurabahasa Melayu]] danyang dituturkan di [[BruneiMalaysia]] (yang dikenali juga sebagai [[Bahasa MelayuMalaysia]])., [[Bahasa IndonesiaSingapura]] juga berasal daripada bahasa Melayu dan dikenali sebagai ''Bahasa Indonesia'' oleh orang tempatan karena penamaan bahasa Indonesia mengikuti "Sumpah Pemuda tahun 1928"[[Brunei]].
 
Kebudayaan di wilayah iniNusantara kiniini dipengaruhi oleh banyak agama. Agama [[Islam]] merupakan agama yang terutama, khususnya di [[Indonesia]], [[Brunei]], [[Malaysia]], dan di kalangan orang Melayu di [[Singapura]], serta juga di [[Mindanao]] dan kawasan [[Filipina]] selatanSelatan, manakala agama [[Katolik]] merupakan agama terutama di [[Filipina]] dan [[Timor Timur]]. Di [[Semenanjungwilayah Malaysia]]ini terdapat juga banyak penganut [[agama Buddha]] (terutama [[orang China]]) dan [[Kristian]] daripada berbilang mazhab, bersama-samaserta Hindu (terutama [[orang HinduIndia]]). Agama Hindu Dharma ialah agama utamakhas di [[Bali|Pulau Bali]], iapun Hindu Kaharingan di Kalimantan.
Seribu tahun dahulu, [[agama]] wilayah Nusantara ialah agama campuran yang terdiri daripada agama-agama [[Hindu]], [[Agama Buddha|Buddha]], dan tradisi-tradisi asli. Sejak dari masa itu, agama-agama yang baru, termasuk [[agama Kristian]] dan terutamanya, agama [[Islam]] telah memantapkan kedudukannya di sini.
 
Kebudayaan di wilayah ini kini dipengaruhi oleh banyak agama. Agama [[Islam]] merupakan agama yang terutama, khususnya di [[Indonesia]], [[Brunei]], [[Malaysia]], dan di kalangan orang Melayu di [[Singapura]], serta juga di [[Mindanao]] dan kawasan [[Filipina]] selatan, manakala agama [[Katolik]] merupakan agama terutama di [[Filipina]] dan [[Timor Timur]]. Di [[Semenanjung Malaysia]] terdapat juga banyak penganut [[agama Buddha]] dan [[Kristian]] daripada berbilang mazhab, bersama-sama orang Hindu. Agama Hindu ialah agama utama di [[Bali|Pulau Bali]].
 
==Konsep Nusantara==