Keluarga Weasley: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 12:
Kampung yang menjadi tempat terletaknya rumah keluarga Weasley bernama '''Ottery St Catchpole'''. Ia juga mungkin kampung kepada [[Luna Lovegood]] dan keluarga Fawcett ("S. Fawcett" yang cuba memasuki [[Kejohanan Ahli Sihir Trio]] secara haram). [[Amos Diggory]] juga tinggal berhampiran.
 
Keluarga Weasley tinggal di dalam rumah yang dikenali sebagai '''Burrow'''. Rumahnya sangat tinggi – setinggi tujuh tingkat. Ia kelihatan usang tetapi masih mampu bertahan dengan sihir. Walaupun rumah tersebut seolah-olah akan runtuh bila-bila masa, lawatan pertama [[Harry Potter (watak)|Harry]] mendapati itulah rumah terbaik yang pernah dia berada dan ia menjadi tempat kedua kegemarannya (selepas Hogwarts).
 
 
[[Image:Burrow.jpg|thumb|200px|left|Rumah keluarga Weasley, Burrow, seperti yang ditampilkan dalam''[[Harry Potter and the Chamber of Secrets (filem)|Harry Potter and the Chamber of Secrets]]''.]]
Keadaan luaran Burrow melambangkan situasi kewangan keluarga Weasley yang sangat terang menyatakan bahawa mereka miskin. Encik Weasley sangat ghairah tentang perkara yang melibatkan [[Muggle]], sehingga suatu hari nanti ingin mengetahui bagai mana [[kapal terbang]] boleh berada di udara. Disebabkan hobinya, Encik Weasley memilih untuk tidak berpindah dari [[Kementerian Sihir#Jabatang Penguatkuasaan Undang-undang Sihir|Pejabat Penyalahgunaan Artifak Muggle]] di [[Kementerian Sihir]]. Kerjanya membolehkan dia mengkaji lebih tentang hobinya, tetapi disebabkan pendapatan yang tidak seberapa dan ahli keluarganya yang ramai, mereka sukar untuk mengecapi kenikmatan yang dimiliki keluarga sihir yang lain. Maka, anaka-anak pasangan Weasley ini, terutama sekali yang muda, akan memiliki barangan dan pakaian sekolah terpakai sahaja.
 
Dalam ''[[Harry Potter dengan Putera Berdarah Kacukan]]'', Encik Weasley menerima kenaikan pangkat dan menjadi ketua Pejabat Pengesana dan Penyitaan Objek Sihir Pertahana Diri dan Pelindung Palsu.
 
Walau bagaimanapun, terdapat dusun berhampiran yang tidak kelihatan begiitu juga dengan gelanggang Quidditch tempat untuk anak-anak mereka bermain (begitu juga dengan Ginny walaupun secara bersembunyi). Bola Quidditch yang sebenar tidak digunakan kerana risau jika ia terlepas dan berterbangan di kampung Muggle.
 
Keluarga Weasley juga memiliki [[jam]] yang unik, pernyataan yang menunjukkan kegusaran Molly terhadap keadaan ahli keluarganya. Selain memberitahu masa, setiap jarumnya mempunyai nama ahli keluarga Weasley dan ia menunjukkan di mana mereka sekarang: berjalan, di tempat kerja, di sekolah, di penjara, dll. Apabila Harry tiba di Burrow dalam ''[[Harry Potter dengan Putera Berdarah Kacukan|Putera Berdarah Kacukan]]'', dengan Voldemort yang mengadakan oerang dengan dunia sihir, semua jarum menunjukkan keadaan "''bahaya besar yang boleh membawa maut''". Menurut [[J. K. Rowling]], berikutan pelancaran ''Putera Berdarah Kacukan'', keluarga Weasley mendapati mereka berada dalam keadaan sangat bahaya apabila mendapati mereka adalah pengkiahat.<sup>[http://www.quick-quote-quill.org/articles/2005/0705-edinburgh-ITVcubreporters.htm]</sup>
 
==Lihat juga==