Keluarga Weasley: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 23:
 
Keluarga Weasley juga memiliki [[jam]] yang unik, pernyataan yang menunjukkan kegusaran Molly terhadap keadaan ahli keluarganya. Selain memberitahu masa, setiap jarumnya mempunyai nama ahli keluarga Weasley dan ia menunjukkan di mana mereka sekarang: berjalan, di tempat kerja, di sekolah, di penjara, dll. Apabila Harry tiba di Burrow dalam ''[[Harry Potter dengan Putera Berdarah Kacukan|Putera Berdarah Kacukan]]'', dengan Voldemort yang mengadakan oerang dengan dunia sihir, semua jarum menunjukkan keadaan "''bahaya besar yang boleh membawa maut''". Menurut [[J. K. Rowling]], berikutan pelancaran ''Putera Berdarah Kacukan'', keluarga Weasley mendapati mereka berada dalam keadaan sangat bahaya apabila mendapati mereka adalah pengkiahat.<sup>[http://www.quick-quote-quill.org/articles/2005/0705-edinburgh-ITVcubreporters.htm]</sup>
 
 
===Peliharaan dan haiwan===
Haiwan yang menjadi keluarga Weasley adalah:
*Errol, [[Burung Hantu Kelabu]] yang berkhidmat untuk keluarga sebagai burung penghantaran surat. Dia mempunyai masalah membawa bebanan disebabkan usianya yang sudah tua, sering memerlukan bantuan dari burung lain. Dia sering ditemui dalam keadaan tidak sedarkan diri selepas terlanggar ataupun kepenatan.
 
*Scabbers, seekor [[tikus]] yang dimiliki keluarga Weasley selama dua belas tahun. Pada mulanya, ia kepunyaan Percy, tetapi kemudian ia diserahkan kepada Ron. pada penghujung [[Harry Potter dengan Banduan Azkaban|buku ketiga]], Scabbersdidedahkan yang ia adalah [[Animagus]] bernama [[Peter Pettigrew]].
 
*[[Pigwidgeon]] (atau "Pig"), Burung Hantu Scope yang kecil dan lincah, pemberian [[Sirius Black]] kerana kehilangan Scabbers, berikutan kejadian pada tahu ketiga Ron.
 
*Hermes, seekor burung hantu kepunyaan Percy, merupakan hadiah buatnya daripada ibu bapanya kerana menjadi Pengawas pada tahun kelima.
 
*Arnold, seekor Paf Pigmi (Pafskein mini) kepunyaan Ginny. Dia memperolehinya dari [[Diagon Alley#Kedai Barangan Sihir Weasley|Kedai Barangan Sihir Weasley]] dalam [[Harry Potter dengan Putera Berdarah Kacukan|buku keenam]].
 
*Seekor katak besar, dimiliki oleh, yang membesar daripada seekor berudu yang Harry nampak ketika lawatannya yang pertama ke sana.
 
*Beberapa ekor [[ayam]] ternakan.
 
*Beberapa ekor [[babi]] (kelihatan dalam filem).
 
*Hantu, yang tinggal di loteng Burrow dan menyebabkan gangguan kecil seperti erangan dan bunyian pada dinding dan papip apabila keadaan terlalu senyap (yang sudah tentu tidak selalu begitu).
 
*[[Gnome]] halaman yang menjadi perosak halaman Burrow. Keluarga Weasley sering membaling mereka keluar.
 
==Lihat juga==