Sayur: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ky:Жашылча
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
k →‎Khasiat: tambah maklumat
Baris 56:
 
== Khasiat ==
Nilai pemakanan sayur berbeza-beza mengikut faktor seperti jenis sayur, kesegaran sayur, baja atau nutrien yang terdapat di dalam tanah di mana sayur tumbuh, cara penyediaan sayur untuk dimasak, cara masakan sayur, dan jangka masa sayur dimasak.
 
Banyak kajian telah membuktikan diet yang penuh dengan sayur dan buah dapat merendahkan risiko penyakit jantung dan beberapa jenis kanser.<ref>2004. Journal of the National Cancer Institute</ref>
Diet tambahan yang hanya bergantung kepada pil dan tablet untuk membekalkan nutrien kepada badan tak sama khasiat kesihatan dengan diet buah dan sayuran. Bahan yang kurang adalah [[fitokimia]], sebatian [[tumbuhan]] yang memainkan peranan penting dalam mencegah penyakit tertentu. Kebanyakan [[fitokimia]] adalah bahan [[antioksida]], iaitu bahan kimia yang boleh memusnahkan [[radikal bebas]], molekul reaktif yang merosakkan DNA, protein, dan lemat tak tepu dalam [[sel]]. Ahli nutrisi kini giat mengkaji kelebihan [[fitokimia]] dan hampir setiap minggu laporan mengenainya diterbitkan.