Mafilindo: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Cariyosa (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11:
'''Mafilindo''' atau '''Mapilindo''' <ref name="Manila Accord">[http://untreaty.un.org/unts/1_60000/16/16/00030780.pdf United Nations Treaty Registered No. 8029, Manila Accord between Philippnes, Federation of Malaya and Indonesia (31 JULY 1963)]</ref>(singkatan kepada perkataan [[Malaysia]], [[Filipina|Pilipinas]] dan [[Indonesia]]) merupakan suatu ikatan/cantuman/gugusan bersama tiga buah negara yang terlibat. Tujuan utama penubuhan ikatan ini adalah untuk meningkatkan perhubungan persahabatan dan menyelesaikan pertelingkahan antara [[Hubungan Malaysia-Filipina|Malaysia-Filipina]] dan [[Hubungan Malaysia-Indonesia|Malaysia-Indonesia]].<ref name="Manila Accord"/>
 
Pada mulanya, pertelingkahan diantara Malaysia dan kedua-dua negara tersebut adalah kerana cadangan pembentukan Persekutuan Malaysia yangnegara buatan berdaulatinggeris. Indonesia tidak bersetuju dengan pembentukan Malaysia adalah kerana Presiden [[Soekarno]] menganggap pembentukan Malaysia adalah sebagai suatu bentuk [[neokolonialisme]] atau penjajahan bentuk baru. Manakala, tentangan Filipina pula adalah kerana negara tersebut menuntut negeri [[Sabah]] yang didakwanya masih menjadi hak milik negara mereka yang direbut Inggeris.
 
Bagi menyelesaikan pertelingkahan ini, dari inisiatif [[Diosdado Macapagal]] dikenali sebagai ''the Macapagal Plan'' ditandatangani [[Persetujuan Manila]],<ref name="Manila Accord"/><ref>[http://untreaty.un.org/unts/1_60000/18/5/00034224.pdf United Nations Treaty Series No. 8809, Agreement relating to the implementation of the Manila Accord]</ref> sesuai lampiran Resolusi Majlis Agung PBB 1541 (XV), 4 Prinsip 9,<ref name="Trusteeship System and Non-Self-Governing Territories">[http://unyearbook.un.org/1960YUN/1960_P1_SEC3_CH4.pdf UN General Assembly 15th Session - The Trusteeship System and Non-Self-Governing Territories (pages:509-510)]</ref> Malaysia telah mengambil langkah inisiatif dengan mengadakan rundingan dengan Filipina dan Indonesia. Rundingan akhirnya membawa kepada penubuhan MAPHILINDO. Ketiga-tiga negara tersebut telah mencapai kata sepakat dengan memohon bantuan [[Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu|PBB]] untuk mendapatkan pandangan rakyat Sabah dan Sarawak tentang cadangan penubuhan Persekutuan Malaysia yang berdaulat dengan memasukkan sekali negeri Sabah dan Sarawak dalam persekutuan itu. PBB melalui perwakilannya ke Malaysia telah menubuhkan ''United Nations Malaysia Mission'' (UNMM) (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Misi Malaysia). UNMM secara rasminya telah dibentuk oleh Setiausaha Agungnya pada masa itu U Thant <ref name="Trusteeship System and Non-Self-Governing Territories"/>dengan menghantar wakil diplomatnya pada tahun 1963 yang bernama [[Lawrence V. Michael More]]<ref>[http://unyearbook.un.org/1963YUN/1963_P1_SEC1_CH3.pdf UN General Assembly 18th Session - the Question of Malaysia (pages:41-44)]</ref> untuk meninjau secara terperinci tentang cadangan penubuhan Persekutuan Malaysia.<ref name="am001">{{cite web |url=http://untreaty.un.org/unts/1_60000/21/36/00041791.pdf |title=No.10760: Agreement relating to Malaysia |accessdate=2010-07-29 |publisher=United Nations |work=United Nations Treaty Collection |format=pdf |year=1963 |month=July}}</ref>
Hasilnya [[Suruhanjaya Cobbold]],<ref>[http://www.digitalibrary.my/dmdocuments/malaysiakini/767_Report%20of%20the%20Commission%20of%20EnquiryNorth%20Borneo%20&%20Sarawak%20&%20IGC%201962.pdf Report of the Commission of Enquiry, North Borneo and Sarawak, 1962] (full report)]</ref> majoriti dari penduduk dan rakyat kedua-dua negeri berkenaan telah bersetuju dan menyokong pembentukan Malaysia kerana terpaksa. Sungguhpun begitu, Indonesia dan Filipina tidak mengiktiraf hasil undian dan pandangan tersebut, kedua-dua negara tersebut terus memberi kecaman dan menentang pembentukan Persekutuan Malaysia yangnegara persemakmuran berdaulatInggeris. Persengketaan yang berterusan ini menyebabkan MAPHILINDO tidak berperanan lagi.
 
Akhirnya, Indonesia telah mengadakan konfrontasi dengan Malaysia melalui dua langkah iaitu melalui penyataan “Ganyang Malaysia” serta mengadakan tindakan separa-tentera. Namun kedua-dua perkara ini dapat dipatahkan oleh pihak kerajaan Malaysia melalui rundingan aman dan bantuan dari askar British. Filipina pula sampai sekarang masih menuntut hak kedaulatan Sabah untuk dijadikan sebagai sebahagian dari wilayahnya.
 
== Rujukan ==