Umaiyyah bin Khalaf: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Umayyah bin Khalaf bin Safwan''' adalah seorang yang berbangsa Arab [[jahiliyah]], dan merupakan ketua kaum [[Bani Jumah]]. Beliau paling diingati kerana kekejamannya menyiksamenyeksa bilal[[Bilal bin Rabah]], salah seorang daripada hamba sahayanya. Ini kerana Bilal telah memeluk agama [[Islam]] yang dibawa oleh Nabi Muhamamd S.A.W.
 
==Keluarga==
Beliau diriwayatkan mengadakan hubungan sulit dengan [[Layla bintebinti Harmalah]] <ref>http://www.holynajaf.net/eng/html/nahjulbalaga/179.htm</ref>
 
Anak lelakinya, [[Safwan bin Umayah]], memeluk agama Islam selepas penaklukan Makkah[[Mekah]] oleh orang-orang Islam.
Beliau diriwayatkan mengadakan hubungan sulit dengan [[Layla binte Harmalah]] <ref>http://www.holynajaf.net/eng/html/nahjulbalaga/179.htm</ref>
 
Anak lelakinya, [[Safwan bin Umayah]], memeluk agama Islam selepas penaklukan Makkah oleh orang-orang Islam.
 
 
==Biogafi==
Sebelum datangnya Islam, dia menjadi menjadimerupakan seorang kawan kepada [[Sa'ad ibn Mua'dh]]. Dengan kedatangan Islam, dia mula menindas nabi Muhammad dan para Muslimin yang lain, misalnya [[Bilal]], yang Umayahdiseksa oleh Umayyah memberidengan penuh seksaan.
 
Pada satu masa, semasa sebelum tempoh [[Perperangan Badar]], Sa'ad ibn Mua'dh, ketua [[Bani Aus]], melawat [[Mekkah]] untuk menunaikan [[Umrah]] bersama dengan Umayah ibn Khalaf, rakan lamanya yang tidak memeluk Islam tidak seperti Sa'ad. Pada satu hari Sa'ad dan Umayah keduanya dalam perjalanan ke [[Ka'ba]] untuk menunaikan [[Tawaf]], apabila mereka bertembung dengan Abu Jahl.
 
{{terjemahan}}
 
"Who goes with you," asked [[Abu Jahl]] of Umayya. "He is Sa'ad," said Umayya. Then Abu Jahl turned to Sa'ad and said, "You people have given shelter to the Sabaean". The non-Muslims of Mecca called [[Muhammad]] and the Muslims ''Sabaeans'', "the apostates".
 
Abu Jahl continued, "I cannot bear to see you step into the Ka'ba. By my God, you would not have returned home, had not Umayya accompanied you." Sa'ad replied, "If you let us not perform the [[Hajj]], mind, we will stop your [[Medina]] route" (meaning the trade route to [[Syria]]). <ref>http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/059.sbt.html#005.059.286</ref>
 
He was persuaded by [[Abu Jahl]] to follow to the [[Battle of Badr]] <ref>http://www.sunnipath.com/Resources/PrintMedia/Hadith/H0002P0065.aspx</ref>
 
He was reportedly killed by Bilal, his former slave, in the [[Battle of Badr]]<ref>http://www.tamilislam.com/ENGLISH/OTHERS/islamic_quiz.htm</ref>.
 
Pada satusuatu masa, semasa sebelum tempohberlakunya [[PerperanganPerang Badar]], Sa'ad ibn Mua'dh, ketua [[Bani Aus]], melawat [[Mekkah]]Mekah untuk menunaikan [[Umrah]]umrah bersama dengan Umayah ibn Khalaf, rakan lamanya yang tidak memeluk Islam tidak seperti Sa'ad. Pada satu hari, Sa'ad dan Umayah keduanyakedua-duanya berada dalam perjalanan ke [[Ka'baKaabah]] untuk menunaikan [[Tawaf]]tawaf, apabila mereka bertembung dengan Abu Jahl.
==Rujukan==
<references/>