Sungai Langat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Peter in s (bincang | sumb.)
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11:
 
 
'''Sungai Langat''' terletak di negeri [[Selangor]]. Sungai Langat mengalir dari [[Gunung Nuang]] di daerah [[Hulu Langat]]. Sungai ini mengalir hingga ke [[Selat Melaka]] di [[Kuala Langat]]. Panjang sungai ini ialah 149.3 km dari hulu hingga ke muara sungai.
 
Beberapa buah bandar dan perkampungan dibina di tepian Sungai Langat. Antaranya ialah [[Dusun Tua]], [[Ulu Langat]], [[Cheras]], bandar [[Kajang]], [[Sungai Chua]], [[Jenderam]], [[Dengkil]], [[Sungai Manggis]], [[Olak Lempit]], [[Banting]], [[Jenjarom]], [[Teluk Datok]], [[Teluk Panglima Garang]] dan [[Bandar Baru Bangi]] .
Baris 24:
 
[[Jenderam]] merupakan pelabuhan penting pada [[Zaman Neolitik]].
 
[[Kategori:Sungai di Selangor|Langat]]
 
 
== Sumber air mentah yang terancam ==
Baris 32 ⟶ 29:
Sungai Langat merupakan sumber air mentah utama kepada 7 buah loji rawatan air di Selangor iaitu Loji Air Sg Langat, Loji Air Bukit Tampoi, Loji Air Cheras Batu 11, Loji Air Salak Tinggi, Loji Air Sg Pangsoon, Loji Air Sg Serai dan Loji Air Sg Lolo.
 
Beberapa tahun kebelakangan ini, disebabkan prosesProses modernisasi dan pembangunan yang pesat terutamanya di Selangor, Sungai Langat diancam pencemaran air yang begitu teruk yang menyumbang kepada [[krisis air]]. Mengikut laporan ''Malaysia Environmental Quality Report 2006'' <ref>Malaysia ''Environmental Quality Report 2006''. Jabatan Alam Sekitar Malaysia</ref> yang diterbitkan oleh [[Jabatan Alam Sekitar Malaysia]] [http://www.doe.gov.my/index.php?lang=ms], sesetengah sungai yang mengalir daripada Sungai Langat sudah tercemar dengan [[Indeks Kualiti Air]] sungai-sungai tersebut berada pada tahap III. Sungai-sungai ini adalah seperti [[Sungai Balak]], [[Sungai Batang Benar]], [[Sungai Batang Nilai]], [[Sungai Lui]] dan [[Sungai Pajam]].
 
 
== Nota kaki ==
Pada 11 Oktober 2012, Ketua Unit Permodelan Alam Sekitar, Pusat Penyelidikan Forensik Alam Sekitar (Enforce) Universiti Putra Malaysia, Dr Hafizan Juahir menyatakan bahawa hanya 49.3km dari 149.3 km Sungai Langat yang masih bersih. 100 km lagi sudah tercemar dan tidak sesuai untuk air minuman. 100km Sungai Langat ini sudah masuk dalam kelas 3, 4. Sekiranya kualiti air sungai lebih teruk daripada ini, ia sudah dikira sungai mati. Faktor utama pencemar sungai ini ialah air cucian, sisa-sisa domestik dan sampah yang masuk dalam sungai.<ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20121011/dn_23/Sungai-di-Selangor-tercemar-ancam-bekalan-air---Pakar Sungai di Selangor tercemar, ancam bekalan air - Pakar]</ref>
 
== Rujukan ==
 
<references />
 
[[Kategori:Sungai di Selangor|Langat]]
 
[[de:Sungai Langat]]