Perbezaan antara semakan "Jin"

1,004 bait ditambah ,  7 tahun lalu
== Perihal jin ==
=== Makanan jin ===
Jin juga memerlukan makanan seperti juga manusia untuk memberi tenaga dan lain-lain lagi. Sesetengah berpendapat dan mengatakan ,Orang yang mengkadamkan jin sentiasa menyediakan pembakaran [[kemenyan]] untuk berhubung dengan jin. Walau bagaimanapun tidak dinyatakan didalam Al-Quran berkaitan makanan jin adalah dari asap atau wangian.<br />
 
Menurut kepercayaan anisme orang melayu yang mendiami Semenanjung tanah melayu dahulu kala. Jin dijadikan dari marak api matahari maka ia dijadikan lebih awal dari manusia semasa bumi belum wujud.
 
Oleh kerana kejadiannya dari marak/lidah/kobaran api maka jisim kejadiannya tidak terikat kepada bumi. JIN memerlukan makanan yang be bersifat uraian dari bumi seperti asap kesan dari kebakaran sesuatu zat pepejal samada dimasak atau dibakar begitu sahaja. Selain itu dari najis, tulang temulang dan melalui proses pereputan atau penguraian yang menghasilkan udara untuk jin atau dipanggil [ammonia] (NH3) yang berbau busuk.
 
Kononnya menurut kepercayan anisme melayu, udara mengandungi 3 bahagian utama, udara untuk manusia dan binatang kira-kira 20%. Udara untuk jin (78%) dan selebihnya udara untuk tumbuh-tumbuhan 2%, seperti wap air dan lain lain.
 
Sehubungan itu, pengamal ilmu hitam sering menggunakan asap atau najis atau bangkai untuk berkomunikasi dengan jin untuk meminta bantuan tertentu
 
 
<br />
'''Rujukan'''<br />
* Riwayat at-Tirmidzi, sabda [[Rasulullah]] s.a.w:<br />
Pengguna awanama