Mikrokomputer: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Master2841 (bincang | sumb.)
k + interwiki
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Komputer mikro''' atau, lebih dikenali sebagai '''komputer peribadi''', adalah komputer ''desktop'' kecil yang boleh diletakkan di atas meja pejabat. Komputer mikroIa terdiri daripada pelbagai model dan jenis yang boleh dikelaskan seperti berikut:
 
# '''Desktop[[Komputer meja]]''' - komputer biasa yang sesuai diletakkan di atas meja.
# '''Tower''' - komputer yang mempunyai ''Unit Sistem''  menegak setinggi 1satu [[meter]] dan biasanya diletakkan di tepi meja.
# '''Laptop[[Komputer riba]]''' - komputer bimbit yang biasanya boleh dibawa dari satu tempat ke tempat yang lain dengan selesa. Biasanya kecil dan tidak berat (2kg - 4kg).
# '''Notebook''' - komputer bimbit yang lebih kecil (8.5 inci x 11 inci) dan ringan (1kg - 3kg). Dipanggil ''notebook''  kerana komputer jenis ini adalah kecil dan ringan yang membolehkannya dibawa ke mana-mana sahaja dengan mudah.
# '''Palmtop''' - komputer jenis bimbit yang lebih kecil yang boleh diletakkan di atas tapak tangan, [[buku cek]], atau [[mesin kira]]. Mempunyai keupayaan dan fungsi yang terhad seperti [[kamus]], aktiviti perancang harian, dan lain-lain.
# '''Pen Komputer''' - komputer bersaiz ''notebook''  yang tidak mempunyai [[tetikus]] dan [[papan kekunci]]. Komputer ini menyediakan alternatifpilihan lain untuk ''[[input'']], iaitu menggunakan pen yang dipanggil ''stylus''[[stilus]]. Maklumat atau data dimasukkan ke dalam komputer dengan menulis terus ke atas skrin dan tulisan tersebut akan diterjemahditerjemahkan kepada teks bertaip oleh aturcara[[atur cara]] pengenal tulisan.
 
# '''Desktop''' - komputer biasa yang sesuai diletakkan di atas meja.
# '''Tower''' - komputer yang mempunyai ''Unit Sistem'' menegak setinggi 1 meter dan biasanya di tepi meja.
# '''Laptop''' - komputer bimbit yang biasanya boleh dibawa dari satu tempat ke tempat yang lain dengan selesa. Biasanya kecil dan tidak berat(2kg - 4kg).
# '''Notebook''' - komputer bimbit yang lebih kecil(8.5 inci x 11 inci) dan ringan(1kg - 3kg). Dipanggil ''notebook'' kerana komputer jenis ini adalah kecil dan ringan yang membolehkannya dibawa ke mana-mana sahaja dengan mudah.
# '''Palmtop''' - komputer jenis bimbit yang lebih kecil yang boleh diletakkan di atas tapak tangan, buku cek, atau mesin kira. Mempunyai keupayaan dan fungsi yang terhad seperti kamus, aktiviti perancang harian, dan lain-lain.
# '''Pen Komputer''' - komputer bersaiz notebook yang tidak mempunyai tetikus dan papan kekunci. Komputer ini menyediakan alternatif lain untuk ''input'' iaitu menggunakan pen yang dipanggil ''stylus''. Maklumat atau data dimasukkan ke dalam komputer dengan menulis terus ke atas skrin dan tulisan tersebut akan diterjemah kepada teks bertaip oleh aturcara pengenal tulisan.
 
[[Kategori:Pengkomputeran]]