Pembunuhan beramai-ramai di My Lai: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MGA73 (bincang | sumb.)
In ictu oculi (bincang | sumb.)
Mỹ Lai
Baris 1:
[[Fail:My Lai massacre.jpg|thumb|Pembunuhan Beramai-Ramai Di Perkampungan My Lai Membangkitkan Kemarahan Dunia Dan Menguatkan Kecaman Dan Tentangan Kepada Perang Vietnam]]
 
'''Pembunuhan Beramai-Ramai Di MyMỹ Lai''' pada [[16 Mac]] [[1968]], adalah satu insiden [[pembunuhan tidak sah]] yang berlaku semasa [[Perang Vietnam]] dan melibatkan satu [[platun]] askar [[Tentera Amerika Syarikat]] di bawah pimpinan [[Leftenan]] [[William Calley]]. Dalam insiden ini, beratus-ratus orang awam [[Vietnam]], kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, telah dibunuh oleh tentera Amerika.
 
Pembunuhan Beramai-Ramai Di My Lai menjadi lambang kekejaman tindakan ketenteraan Amerika yang sebelum itu mempamerkan kepada mata dunia misi [[Amerika]] untuk membebaskan rakyat Vietnam daripada belenggu kepahitan diancam pengaruh [[Komunis]]. Insiden ini menimbulkan kecaman dan kemarahan dunia sejagat dan meningkatkan tentangan terhadap [[Perang Vietnam]]. Insiden ini mempamerkan kewujudan kejadian jenayah-jenayah perang di Vietnam.