Sintar Kecil: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 15:
|Subspesies =
}}
'''Burung Tikus Siberia''' ([[bahasa Inggeris]]: ''Baillon's Crake'' ) ialah sejenis [[burung air]] yang amat kecil dalam [[Famili (biologi)|famili]] [[Rallidae]]. Dalam bahasa Inggeris, burung ini dinamai sempena nama [[ahli alamiah]] [[Perancis]], [[Louis Antoine Francois Baillon]]. Nama sainsnyasaintifiknya ''Porzana pusilla''.
 
Spesies ini ialah [[unggas hijrah]] yang menghabiskan musim sejuknya di [[Afrika]] barat serta [[Asia]] selatan. Secara menghairankan, adanya suatu catatan [[Amerika Utara]] yang tunggal mengenai spesies ini di [[Pulau Attu]] pada bulan September 2000.
 
Burung Tikus Siberia ialah salah satu spesies yang diliputi oleh "Persetujuan mengenai Pemuliharaan Burung-burung Air Bermigrasi Afrika-Eurasia" ([[AEWA]]).
Baris 21 ⟶ 23:
 
==Rupa==
Burung Tikus Siberia adalah antara 16-18 [[sentimeter]] panjangnya, dengan paruh yang pendek danserta lurus dan yang berwarna [[kuning]] atau [[hijau]] (tanpa pangkal [[merah]]). Bahagian atas burung dewasa terutamanya berwarna [[Perang (warna)|perang]] dengan sesetengahsebilangan bintik-bintik [[putih]], serta muka dan bahagian bawah yang berwarna perang-[[biru]]. Rusuk belakang dan bahagian bawah ekornya yang pendek mempunyai jalur-jalur hitam dan putih, manakala kakinya berwarna hijau dengan jari kaki yang panjang.
 
Anak Burung Tikus Siberia serupa sahaja dengan burung dewasa, tetapi mempunyai jalur-jalur yang lebih meluas di bahagian bawah. BuluSerupa kapasdengan anaksemua burung berwarnadalam hitamfamili Rallidae, serupabulu dengankapas semuaanak burung dalamberwarna famili Rallidae[[hitam]].
 
==Makanan==
Burung Tikus Siberia menggunakan paruhnya untuk mencari [[makanan]] dengan menggunakan paruhnya di dalam lumpur atau air cetek, serta melalui penglihatan. Makanan utama burung ini ialah [[serangga]] dan haiwan akua.
 
==Pembiakan==
Burung Tikus Siberia amat rahsiaberahsia semasa musim [[pembiakan]], dan biasanya boleh didengar tetapi tidak dapat dilihat. Semasa musim pembiakan itutersebut, burung-burung ini amat bising, dengan bunyi yang berdetar-detar seperti katak ''Rana kl. esculenta'', atau mungkin juga seperti [[Garganey]] (''Anas querquedula'' ). Burung ini lebih mudah dilihat semasa penghijrahan atau ketika menghabiskan masa musim sejuk.
 
Habitat pembiakan ialah dasar-dasar [[sej]] di [[Eropah]], khususnya di timur dan merentasi [[Asia]]. Burung-burung itu membiak di [[Great Britain]] sehingga pertengahan [[abad ke-19]], tetapi bilangan burung itu kemudian merosot diakibatkan oleh penyaliran.
 
Burung Tikus Siberia bersarang di tempat yang kering di rawa [[rumput sendayan]] yang lembap, dan mengeluarkan 4-8 biji [[telur]] setiap kali. SpesisHabitat inipembiakan ialah [[unggasdasar-dasar hijrah]]rumput yang menghabiskan musim sejuknyasendayan di [[AfrikaEropah]], khususnya di barattimur sertamerentasi [[Asia]] selatan. Ia juga merupakan pembiak tempatan di Afrika dan [[Australasia]]. SecaraBurung menghairankan,ini adanyamembiak suatu catatandi [[AmerikaGreat UtaraBritain]] yang tunggal mengenaisehingga spesies ini dipertengahan [[Pulauabad Attuke-19]], padatetapi bulanbilangannya Septemberkemudian 2000merosot, akibat penyaliran.
 
==Rujukan==