Oratorio: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
'''Oratorio''' adalah gubahan [[muzikal]] yang besar untuk [[orkestra]], vocal [[penyanyi]]-[[penyanyi]] [[solo]] dan kumpulan nyanyian [[koir]]. Ia berbeza dari [[opera]] kerana tidak mempunyai pentasan [[drama]], pakaian [[pelakon]] ataupun lakonan. Walau bagaimanapun, dari dulu lagi, Oratorio adalah hampir sama dengan [[opera]] dari segi corak [[muzik]] dan nyanyian kecuali bahagian nyanyian [[koir]] yang mempunyai kombinasi pelbagai suara menyanyi di dalam harmoni lengkap.
 
Zaman - zaman kegemilangan lagu gubahan oratorio adalah pada kurun ke 17 dan 18.
 
==Subjek==
Kebanyakan nyanyian oratorio dari dahulu ke hari ini mempunyai tema keagamaan berdasarkan kitab suci [[bible]], tetapi ada sesetengah [[penggubah]] [[muzik]], seperti [[George Frideric Handel]] menulis lirik oratorio berdasarkan tema dari [[Roman]] dan [[Greek]] mitologi.
 
Samada ditulis berdasarkan keagamaan atau tidak, tema untuk oratorio memang bermaksud sesuatu yang penting atau perkara-perkara yang besar. Ia boleh bermaksud kejadian dan ciptaan alam sedunia, kisah hidup [[nabi Isa]] atau karier hidup wira agung atau [[nabi]]-[[nabi]] di dalam [[bible]].
Baris 17:
*S Tomaso - Digubah oleh ''Marco Marazzoli''
*Gubahan ''Francesco Foggia'' dan ''Luigi Rossi''
'''oratorio volgares''' kebiasaannya berlangung selama 30-60 minit, dipersembahkan di dalam 2 bahagian; dibahagikan oleh seorang “sermon” yang bermaksud ahli agama. Lagu-lagu dalam kategori "oratorio volgares" lebih merupakan lagu [[kontemporari]] [[opera]] dan “chamber” [[kantata]]. (Chamber merujuk kepada nyanyian satu atau dua [[penyanyi]] [[solo]] di dalam sebuah bilik istana atau bilik khas)
 
2. '''Oratorio latino''' (dalam [[bahasa Latin]]) – pertama kali digubah di ''Oratorio del SS. Crocifisso'', yang berkaitan dengan [[gereja]] ''San Marcello al Corso'' di [[Rom]]. Penggubah '''oratorio latino''' yang penting ialah ''Giacomo Carissimi'', di mana karya beliau ''Jephte'' dianggap sebagai kerjaseni yang amat penting di dalam [[genri]] ini.
Baris 26:
* Pembukaan, mainan alat-alat [[muzik]] sahaja
* Pelbagai jenis [[aria]], dinyanyikan oleh [[penyanyi]]-[[penyanyi]] [[solo]]
* [[Muzik]] dan nyanyian (Resitatif), kebiasaan untuk membentangkan tema
* Nyanyian [[koir]] beramai-ramai, nyanyian meriah yang memberi maksud mencapai kejayaan. Alat-alat [[muzik]] yang kebiasaannya digunakan termasuklah ''timpani'' dan [[trumpet]].
 
Baris 34:
* [[Johann Sebastian Bach]], ''Christmas Oratorio'' (1734)
* [[Johann Adolf Hasse]], ''Serpentes ignei in deserto'' - (1735, 1736 atau 1739)
* [[George Frideric Handel]], ''Israel in Egypt'' (1739), dikenangi sebagai sumber yang diketahui untuk rakaman [[muzik klasikal]] yang dibuat pada 9 Jun 1888 menggunakan silinder lilin. ([http://en.wikipedia.org/wiki/Wax_cylinder Wax cylinder])
* [[George Frideric Handel]], ''Messiah'' (1741). Oratario yang paling dikenali dan kerap dipersembahkan terutama di negara-negara yang bertutur [[bahasa Inggeris]].
* [[George Frideric Handel]], ''Samson'' (1743)