Sunnah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Pyan75 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Pyan75 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh RedBot
Baris 1:
{{Islam}}
Sunnah bererti “cara” atau “amalan”“kebiasaan”, Nabi Muhammad s.a.w untuk memenuhi kehendakdan Allahdengan swt, danitu, sunnah nabi bererti “cara nabi”, atau apa yang biasa dikenali sebagai ''kebiasaan Rasul''. KehendakSecara Allahbahasa, tertulisAs diSunnah dalamadalah Al"ath-Quranthariqah" iaituyang untukbererti semua[[perkaedahan]], manusiakebiasaan, berimanperjalanan kepadaNya.hidup, Amalanatau [[perilaku]], baik yang dibuatterpuji olehmahupun Nabiyang atautercela. Sunnah"Kata ialahsunnah perbuatanberserta Nabisegala berjumpakelainannya manusiadisebutkan danberulang-ulang mengajakdalam mereka[[hadis]], mengucapkanyang Kalimaherti Syahadahasalnya ialah 'perjalanan hidup' dan 'perilaku'."
 
Secara bahasa, As Sunnah adalah "ath-thariqah" yang bererti [[perkaedahan]], kebiasaan, perjalanan hidup, atau [[perilaku]], baik yang terpuji mahupun yang tercela. "Kata sunnah berserta segala kelainannya disebutkan berulang-ulang dalam [[hadis]], yang erti asalnya ialah 'perjalanan hidup' dan 'perilaku'."
 
Dalam istilah [[Sunah Waljamaah]], menurut para ahli hadis, Sunnah adalah segala sesuatu yang diriwayatkan oleh Rasulullah SAW yang merupakan perkataan, perbuatan, [[ketetapan]], [[peribadi]], [[akhlak]], mahupun perilaku, baik sebelum mahupun sesudah dilantik menjadi [[Rasul]].* Dalam hal ini, pengertian Sunnah menurut mereka adalah sama dengan hadis (Mushtafa as-Sibai, "As Sunnah wa Makanatuha Fit-Tasyri'il Islami"). Sunnah ini disampaikan melalui persetujuan para sahabat Rasul. *
Baris 66 ⟶ 64:
 
==Pautan luar==
* [http://drnasoha.wordpress.com/]
* [http://www.islamicity.com/mosque/sunnah/ Islamicity.com]
* [http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah Sunnah dan Hadith]