Devon: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
CommonsDelinker (bincang | sumb.)
k Fail LateDevonianGlobal.jpg telah dibuang kerana ia telah dihapuskan di Commons oleh Yann
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
 
Zaman '''DevonianDevon''' merupakan era keempat Zaman Paleozoik yang bermula 410 hingga 359 juta tahun dahulu. Peralihan benua dan pergerakan kerak bumi memperluaskan lagi kawasan daratan. Tumbuhan dan haiwan mula menguasai daratan terutama ikan rahang bergerigi. Malah perkembangan populasi hidupan akuatik menyebabkan Zaman DevonianDevon dikenali sebagai ''Zaman Ikan''.
 
== Benua Zaman DevonianDevon ==
Pada awal Zaman DevonianDevon, benua di utara terpisah dari [[Gondwana]] dan bergabung menjadi [[Laurasia]] ( kebanyakan komponen Laurasia berbentuk benua himesfera utara kini ). Pada pertengahan Zaman DevonianDevon, benua Gondwana dan sebahagian benua besar Laurasia bergerak ke selatan garisan khatulistiwa. Kemudian terbentuklah benua [[China]] dan [[Siberia]] yang terletak di sebelah utara garisan khatulistiwa.
 
== Apakah jenis hidupan pada Zaman DevonianDevon ? ==
Haiwan vertebrat mewakili Zaman DevonianDevon ialah ikan. Terumbu karang serta pelbagai jenis siput bertambah ( walaupun spesies Graptolithina serta beberapa spesies nautilius mengalami kepupusan ). Hanya haiwan atropod kecil ( serangga dan araknid ) seperti hama primitif dan seumpamanya hidup di darat ketika itu.
 
== Peristiwa pada Zaman DevonianDevon ==
 
=== Kepupusan pada Zaman DevonianDevon ===
Kepupusan di akhir Zaman DevonianDevon adalah antara lima kepupusan besar-besaran dalam sejarah bumi. Kejadian ini mungkin berlaku elama 20 juta tahun menyebabkan 50% genus dan 70% spesies semua pupus.
 
==== Pertengahan Givetian Taghanic ====
Baris 26:
 
=== Orogeni Hercynian ===
''Orogeni'' meujuk pada proses perbentukan gunung. Ia berlaku pada Zaman '''DevonianDevon''', [[KarbonZaman (zaman)Karbon|Karbon]] dan [[Zaman Permian|Permian]]. Keadaan ini menyebabkan kemunculan kepulauan dan volkano serta penuruan paras laut.
 
== Bagaimana ikan pada Zaman DevonianDevon menyesuaikan diri di darat ? ==
Sirip pektoral dan pelvis sesetengah ikan berevolusi menjadi apendej seperti kaki. Kemudian, kehilangan ekor, sirip dorsal bertukar menjadi tulang belakang diikuti tengkorak serta kehilangan tulang yang melindungi insang. Ia juga mempunyai paru-paru hasil penyesuaian evolusi bagi membolehkannya hidup di darat.
 
== Mengapa ikan hidup di atas darat ? ==
[[File:Fishapods.png|thumb|right|350px|Pada akhir Zaman DevonianDevon, perubahan alam sekitar menyebabkan ikan menyesuaikan diri di darat serta menjadi haiwan tetrapod.]]
Teori mengatakan pada akhir Zaman '''DevonianDevon''', pergerakan plat tektonik mengakibatkan perubahan besar pada alam sekitar. Ini bermakna perubahan keadaan laut secara drastik serta timbunan sisa tumbuhan mati juga mencemarkan kawasan cetek dan tahap oksigen berkurang. Oleh itu, ikan yang hidup kawasan tersebut terpaksa berpindah ke daratan kerana habitat si laut berubah dan tidak sesuai.
 
== Haiwan-haiwan pada Zaman DevonianDevon ==
* [[Cladoselache]]
* [[Pteraspis]]